Makers | Rizoom Atelier |
Duur | 90 min |
Een avond vol gloednieuwe muziek, uitprobeersels en unieke previews van de makers van Rizoom.
Ieder jaar gooien we de deuren van de repetitieruimte en de zalen open, proberen fragmenten uit en maken je deelgenoot van muziek in wording.
Tijdens deze avond krijg je op verschillende manieren een persoonlijk kijkje in de keuken van de talenten van Stichting Rizoom. Ook dit jaar ontwikkelen verschillende jonge makers - met een bijdrage van Stichting Rizoom - hun eigen projecten. En een optreden kan niet zonder publiek. Je bent van harte uitgenodigd om deze unieke previews mee te maken.
Rizoom is een platform dat talentvolle innovatieve makers begeleid, programmeert en faciliteert. Dat doen we binnen een organisatiemodel dat niet langer onderscheid maakt tussen functies als produceren, talentontwikkeling en presenteren. Het Rizoomnetwerk geeft de nieuwe generatie makers kansen om te onderzoeken en experimenteren. Op een duurzame en structurele manier en tegen een faire vergoeding. Hiermee voegt Rizoom als netwerk iets wezenlijks toe aan het landschap van de hedendaagse muziek.
Stichting Rizoom is een samenwerking van Korzo, Muziekgebouw aan ‘t IJ, de Doelen, Intro in Situ, Gaudeamus, November Music en Asko|Schönberg.
In Motus Sonus (werktitel) slaan Alesya Dobysh en Max Frimout de handen ineen voor een interdisciplinair onderzoek naar de muzikaliteit van beweging en de fysieke elementen van geluid. Alesya Dobysh (1989) is een danser en choreograaf met een achtergrond in House Dance. Max Frimout (1999) is een muzikant die zich bezighoudt met generatieve en ruimtelijke composities. In deze gezamenlijke performance creëren ze vanuit hun eigen fascinatie een wisselwerking tussen dance, muziek en technologie. Een circulaire dialoog tussen danser en muzikant: een geluid generend proces dat wordt aangedreven door fysieke beweging en vice versa.
Show Pony (Laura Nygren) & Tatiana Rosa presenteren tijdens Rizoom Atelier een audiovisuele studie van Massancummock (ook wel Faulkner’s Island), een klein eiland voor de kust van Long Island dat tegen 2026 dreigt te verdwijnen door erosie. Het duo duikt in een zee van synthesizers, vocalen en beelden, aan de hand van een onderzoek naar veranderende kustlijnen en webcambeelden van een vogelopvang.
Een gevonden speerpunt bewijst dat de eerste bewoners van Massancummock zo’n 1.000 tot 3.000 jaar voor Christus op het eiland leefden. Het was ooit een eiland dat werd bezocht door lokale stammen, om te jagen in de zomer of te vissen. De huidige bewoners van het eiland bestaan uit een ras zeldzame meeuwen die goed gedijen in het hoge gras en aan de rotsige kusten. Massancummock is maar een van de talloze voorbeelden van plekken die door klimaatverandering bedreigd worden. In deze muzikale verbeelding hopen Nygren en Rosa de ongrijpbare veranderingen in deze wereld tastbaar te maken.
Book of Premonitions verandert de manier waarop opera gemaakt wordt, door de gedachten, dromen en verbeeldingen van 200 11- en 12-jarige kinderen samen te brengen. Het eerste Boek wacht erop geopend te worden tijdens Rizoom Atelier. Componisten Luke Deane en Christine Cornwell presenteren drie korte, performatieve lezingen en laten je zien wat er nodig is om een opera te maken met honderden kinderstemmen.
Homo to Humus is een filmisch onderzoek naar de relatie tussen mens en natuur. Stilte en ruimte. We hebben ons langzaam verwijderd van de natuur en de ruimte gevuld met betonnen gebouwen, plekken waar we kunnen ‘groeien’. Maar wat is groei? Is meer, sneller en groter niet een achteruitgang?
In deze filminstallatie van Mees Vervuurt probeert een performer één te worden met haar omgeving door te zoeken naar stilte, een manier om met de natuur te zijn. Ze probeert te ‘ontgroeien’ en langzaam te vervagen om een nieuwe relatie tot de aarde op te bouwen. Maar wat als ze op dat punt gekomen is, verdwijnend in het zand? Een met haar omgeving, in alle stilte. Als alleen de humus nog spreekt. Wat dan?
Geluidskunstenaar Gemma Luz Bosch onderzoekt op dit moment het geluid van klei. Ze is gefascineerd door alle mogelijke geluidstexturen die uit dit materiaal te extraheren zijn. Tijdens deze Rizoom Atelier nodigt Gemma de luisteraar uit om het puurste geluid van klei te horen: Clay Breath. In deze performance is klei zelf de muzikant door te ‘ademen’ onder water. De lucht in de droge klei ontsnapt naar de wateroppervlakte en creëert continu verschillende geluiden. Het proces is onvoorspelbaar en leeft zijn eigen leven. De klei smelt, verdwijnt of valt uit elkaar in het water.
Korzo Zaal