Hoe herwinnen we onze menselijkheid?
De term Khôra (Oudgrieks voor ‘plaats’, ‘gebied’, ‘land’, ‘ruimte’) is sinds Plato een vergankelijke term. Denkers als Aristoteles, Derrida, Heidegger en Kristeva hebben er nooit echt een sluitende definitie van gegeven, maar er eerder omheen gecirkeld als een ondoorgrondelijk object.
Met dit groepswerk durft de Belgische choreograaf Astrid Boons deze ruimte te betreden, een ruimte die net zo goed een non-ruimte is: enerzijds een reflectie van onze wereld die steeds meer draait om technologie en lichamen buitenspel duwt, anderzijds als een tegenreactie, een mogelijk toevluchtsoord. Vijf dansers, met niets anders dan hun lichaam en elkaars gezelschap, proberen hun plek te hervinden in een lege, gladde woestenij en stellen een even simpele als onmogelijke vraag: ‘Hoe herwinnen we onze menselijkheid?’
Meer weten? In dit interview vertelt Astrid meer over de thema's van Khôra.
"Khôra verwijst naar een ruimte van mogelijkheden en is een reflectie en reactie op onze huidige wereld."
— Astrid Boons
Op 27 oktober van 21:30-22:00 vindt er een nagesprek plaats met Astrid Boons en gespreksleider Nitchka Wefers Bettink. Aan het begin wordt er aan het publiek gevraagd of er een voorkeur is om het gesprek in het Nederlands of Engels te houden. Wij streven ernaar dat het gesprek toegankelijk is voor zoveel mogelijke mensen in het publiek.
Concept & choreografie | Astrid Boons |
In samenwerking met en gedanst door | Karolina Szymura, Spencer Dickhaus, Amy Josh, Matilde Tommasini, Lukas Karvelis |
Compositie | Miguelángel Clerc Parada |
Set en lichtdesign | Zaza Dupont |
Kostuums | Bregje van Balen |
Dramaturgie | Eva Martinez |
Productie | Korzo |
Co-productie | Hessisches Staatsballett in het kader van het Tanzplattform Rhein Main |
Met steun van | Opera Ballet Vlaanderen en The Norwegian National Opera & Ballet |
Mogelijk gemaakt door | Fonds Podiumkunsten in het kader van het Fast Forward programma, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, en Gemeente Den Haag |
Schuur, Haarlem