Korzo

Interview: Astrid Boons wil je weer bewust maken van je eigen lichaam

Technologische vooruitgang heeft twee gezichten. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar niet altijd even positief. In Khôra onderzoekt onze huismaker Astrid Boons wat dat met ons mens-zijn doet. ‘Ik voel dat mensen hun eigen lichaam momenteel te vaak voorbij lopen’.

Astrid is sinds 2016 huismaker bij Korzo en maakte werken als Rhizoma, Vestige, Fields en Arise. In oktober gaat haar nieuwe voorstelling Khôra in première: misschien wel haar meest ambitieuze werk tot nu toe, met vijf performers en een prachtig decor. Maar wat betekent Khôra en wat wil ze vertellen over ons mens-zijn? We stelden vijf vragen aan Astrid.

Ha Astrid! In Khôra vertrek je vanuit de vaststelling dat we in een wereld leven waarin technologie ons beheerst. En waar er steeds minder ruimte is voor het menselijk lichaam. Waarom vind je het belangrijk om hier een werk over te creëren?

‘Als choreograaf ben ik continue bezig met het verkennen van de essentie van de mens. Zoals het deconstrueren van de elementen die ons mens maken en het verkennen van de grenzen hiervan. Dat is een centraal thema dat in al mijn voorstellingen terugkomt. We leven nu in een tijdperk waarin technologie een enorme impact heeft op hoe we zijn en hoe we ons gedragen. Het zou ons leven makkelijker moeten maken, maar het lijkt juist vaak teveel de overhand te nemen. De impact op de mens is dus niet altijd positief.’

‘Tijdens het vooronderzoek van Khôra onderzochten we hoe ons leven en ons lichaam eruit zou zien in een toekomst waarin technologie alles volledig heeft overgenomen. Dat had interessante uitkomsten, maar ook best negatieve. Ik besefte dat ik ook wil proberen om de positieve kanten van het technologische tijdperk te belichten. Ik vind het belangrijk om dat een plaats te geven in mijn werk, omdat ik voel dat mensen hun eigen lichaam voorbij lopen. Met Khôra wil ik ze doen voelen en weer heel even bewust maken van hun eigen lichaam.’

Khôra is een filosofische term. Hoe interpreteer jij Khôra in dit werk?

‘Ik zie het als a place of possibility, where things are constantly changing and shifting. Voor mij is Khôra een tegenreactie op onze huidige wereld én een reflectie ervan. Ik stel een parallelle wereld voor waarin we ons anders gedragen en anders leven. Waar we proberen te verbinden, maar waarin die parallelle technologische wereld wel diepe sporen heeft nagelaten in de vijf personages.’

‘In Khôra zie je die personages constant zoeken, zich aanpassen, zichzelf terugvinden en heruitvinden. Ze zoeken naar manieren om verbinding te maken met de anderen, maar ook met de wereld en zichzelf. Het stuk wordt een serie van attempts. Waar niks zich eigenlijk echt settelt, maar alles zich tussen die verschillende werelden bevindt.’

In Khôra werk je met vijf performers. Is dit je meest ambitieuze werk tot nu toe?

‘Ik heb al vaker met grotere groepen gewerkt. Maar in dit werk komen veel elementen samen die het een ambitieus geheel maken. Zo werk ik voor het eerst met licht designer en scenograaf Zaza Dupont. Zij heeft een set ontworpen die op het eerste gezicht een desolate wereld is. Maar als je verder kijkt, zit er toch leven in en roept het leven op.’

‘Verder werk ik voor de muziek weer samen met Miguelángel Clerc Parada, een samenwerking waar ik heel trots op ben. Eva Martinez is de dramaturg en staat me fantastisch bij in het ontdekken en ontwikkelen van de dramaturgische lijn. Dan is er nog Bregje van Balen die een heel mooi en passend kostuumdesign ontworpen heeft. En de vijf dansers natuurlijk, Karolina Szymura, Spencer Dickhaus, Amy Josh, Matilde Tommasini en Lukas Karvelis. Zij voegen stuk voor stuk fantastische en unieke kwaliteiten toe aan mijn werk.’

Tot slot: wat hoop je dat bezoekers meenemen als ze Khôra hebben gezien?

‘Ik hoop dat mensen na het zien van het stuk het gevoel hebben dat ze even in die parallelle wereld hebben vertoefd. Hopelijk kunnen ze die veranderlijke en tijdloze wereld die ik ze voorleg omarmen en er hun eigen interpretatie aan geven.’

Nieuwsgierig? Khôra gaat donderdag 26 oktober in première in Korzo en is hier ook nog op vrijdag 27 oktober te zien.

Bekijk ook

Veertig jaar Korzo: in gesprek met Paul Selwyn Norton en Simon Bus

Een jaar lang feest: we vieren in 2024 onze veertigste verjaardag door terug te blikken en vooruit te kijken. In dit dubbelinterview kijken we naar de veranderende rol van de choreograaf en maker...

Verder lezen

Acrobatiek of een jubileumoptreden: de vloer op met Get Moving

Zin om te bewegen? Binnenkort starten er twee nieuwe trajecten van Get Moving! Duik met maker Camiel Corneille in een acrobatisch onderzoek of stoom jezelf in een paar dagen klaar voor een optreden...

Verder lezen

Cookies

Korzo gebruikt verschillende soorten cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Wil je dit liever niet, klik dan op minimale cookies. Lees ons Privacy statement en cookiebeleid.

Cookies accepteren Minimale cookies