Maker | Femke Gyselinck |
Duur | 60 min |
Onderdeel van | Language no problem |
Programmalijn |
So(ul)cietyMaatschappelijke issues worden in dit werk bespreekbaar gemaakt, hoe ingewikkeld ze ook zijn.
|
"Dit is een lieve voorstelling die je hart verwarmt, met droge humor, prachtige live-muziek en drie oersterke performers met totaal verschillende lichamen."
— Marc Maris (dansprogrammeur Korzo)
Een duet tussen piano & sax en dans & muziek
Hoe verander je een dansplan? Choreograaf Femke Gyselinck bewandelt samen met Zanne Boon en Oskar Stalpaert, twee dansers van het inclusieve dansgezelschap Platform-K, het hobbelige spanningsveld tussen choreografie als een reeks van afspraken (of plannen) en hoe die plannen dan tot leven komen. Ze merken dat hun plannen meteen in de war worden gestuurd zodra je samen danst op een podium met een onregelmatige vorm en grillige hoogteverschillen.
De titel van de voorstelling – Change of Plans - verwijst naar een strofe uit My Future, een nummer van Billie Eilish waarin ze terugkijkt op het verleden en hoopvol vooruitkijkt naar de toekomst. Femke Gyselinck nodigde niet Billie Eilish uit, maar muzikanten Hendrik Lasure (piano, keyboard) en Adia Vanheerentals (sax). Zij schreven een originele soundtrack voor de voorstelling en voeren die live uit.
De vijf performers zoeken samen speelse antwoorden op de vraag die de titel oproept. Hoe verander je een dansplan? In Change of Plans ervaar je hoe spannend het is om te kijken naar dansers die hun plannen de hele tijd moeten bijsturen en op elkaar afstemmen. Geen sabotage, wel een uitnodiging tussen drie dansers die elk op hun manier al heel anders omgaan met het gegeven choreografie.
"Elke keer weer zet [Femke Gyselinck] de grammatica van de danstaal op zijn kop. [...] Gyselinck slaagt er met verve in om het verschil uit te vlakken tussen dansers met en zonder beperking. Het is volstrekt geen issue meer, alle focus ligt op de dans."
— Charlotte De Somviele, De Standaard.
"De livemuziek van pianist Hendrik Lasure [...] en saxofonist Adia Vanheerentals is een enorme meerwaarde, net als de kleurrijke kostuums. Het idee dat de beperkingen van de dansers relatief zijn, ook – want samen voelt dit trio toch vooral onbeperkt gracieus aan."
— Magali De Grande, Het Nieuwsblad
"Het echte plezier barst pas tegen het einde van de voorstelling los, maar de trage opbouw erheen is de zit meer dan waard."
— Mia Vaerman, pzazz
"Je ziet bovenal drie mensen – de een uitbundig, de ander gevoelig en de derde beredeneerd – die met de o zo stuwende hulp van de twee meestermuzikanten de ups en downs in een leven verbeelden."
— Els Van Steenberge, Focus Knack
Concept | Femke Gyselinck |
Uitvoering | Zanne Boon, Femke Gyselinck, Hendrik Lasure, Oskar Stalpaert, Adia Vanheerentals |
Muziek | Hendrik Lasure (compositie, piano, keys), Adia Vanheerentals (compositie, sax) |
Scenografie | Aslı Çiçek |
Kostuums | Nel Maertens, Veronika Vimpelova |
Dramaturgie | Wannes Gyselinck |
Lichtontwerp | Elke Verachtert |
Geluid | Milan Van Doren |
Productie | Platform-K, GRIP |
Co-productie | VIERNULVIER (Gent, BE), kunstencentrum nona (Mechelen, BE), KAAP (Brugge/Oostende, BE), STUK (Leuven, BE), Perpodium |
Residenties | CAMPO, VIERNULVIER, KWP Kunstenwerkplaats |
Met steun van | de Vlaamse Overheid, Tax Shelter Maatregel van de Belgische Federale Overheid, Cronos Invest, de Nationale Loterij |
Korzo Zaal