Data | 18, 19 20 juli |
Artiesten | Fay van Baar, Ève-Marie Dalcourt, Alexander Ekman, Ben van Gelder, Catherine Moore, Andrew Richardson, Risa Steinberg |
Duur | 3 dagen |
Een driedaags symposium voor professionele dansers waarin artisticiteit in de dans onderzocht wordt met multidisciplinaire lezingen, workshops en vraaggesprekken.
Wat is artisticiteit? Hoe is artisticiteit toe te passen op beweging? Zijn er methodes om artisticiteit te vergroten?
Artisticiteit is één van de meest meerduidige onderwerpen in de dans, toch is het een belangrijk onderdeel van het uitvoerend kunstenaarschap. Gedurende drie dagen organiseert More Than Movement een serie gezamenlijke en interdisciplinaire masterclasses, lezingen en vraaggesprekken, om vanuit het professionele veld te onderzoeken wat het betekent om een een uitvoerende kunstenaar te zijn. Om ruimte te geven aan de verschillende opvattingen, zal elke beoefenaar en spreker een specifiek aspect behandelen van hoe we artisticiteit kunnen definiëren, ontwikkelen, toepassen en onderzoeken.
Ons doel is een open ruimte te creëren voor dialoog en gezamenlijk educatie. Door dit internationale symposium hopen we een brede dialoog te inspireren over het gehele professionele veld om dansers steeds te voorzien van praktische tools waarmee ze hun artistieke carrières vorm kunnen geven en een sterke mate van beheersing over hun eigen creativiteit.
18,19,20 juli
Het programma duurt dagelijks van 9:30 - 17:30 uur, inclusief een lunchpauze van 45 minuten. Elke dag zijn er in-studio workshops, lezingen en vraaggesprekken rond het thema artisticiteit.
In de avond worden optionele en informele groepsactiviteiten georganiseerd.
- Workshop met Éve-Marie Dalcourt Agency vinden in repertoire werk (met o.a. repertoire van Juliano Nunes)
- Workshop met Fay van Baar, danser bij het NDT1. Creativiteit en de kracht van fantasie gebruiken om meer vertrouwen te krijgen in ons individueel gevoel van artisticiteit.
- Workshop met Andrew Richardson, acteur en regisseur. Een dramaturgische studie naar de betekenis van artisticiteit door een onderzoek naar doel en intentie.
- Workshop met Catherine Moore, hoogleraar aan het Carnegie Mellon University. The Viewpoints belichamen.
- Lezing door Ben van Gelder, internationaal jazzmusicus. Beelden, verhalen en objecten gebruiken om structuur te geven aan muziek.
- Q&A met Alexander Ekman, choreograaf en maker. Hoe komt artisticiteit te pas als choreograaf.
- Q&A met Risa Steinberg, docent aan Julliard, Aspecten van Performance.
- Meer gastartiesten binnenkort…
Kosten
Deelname voor de drie dagen is €210 incl btw. Dit is inclusief alle workshops, lezingen en Q&A's.
Locatie
Korzo Theater, Den Haag. Prinsestraat 42, 2513 CE Den Haag
Aanmelden
- Het aantal deelnemers is beperkt om een intieme setting voor discussies en oefening te garanderen.
- Aanvragen worden geaccepteerd op basis van beschikbaarheid en toelatingseisen.
- Aanmeldingen sluiten op 25 juni.
Meld je hier aan
*Voor meer informatie, neem contact op met morethanmovement.info@gmail.com
Artiesten
Fay van Baar
Fay van Baar, van Nederlandse afkomst, is afgestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag met een bachelors graad in dans. Daarna meldde ze zich aan bij het pre-professional programma van de Kirov academie, waar ze een volledige beurs kreeg. In 2015 werd ze gevraagd om bij de NDT te komen dansen als full-time lid van het gezelschap. Fay heeft met vele wereldberoemde choreografen gewerkt, zoals Paul Lightfoot en Sol Leon, Jiří Kylián, Marco Goecke, Sharon Eyal, Alexander Ekman en vele anderen; ze creëerde werk voor NDT2 en 1. Naast het toeren met NDT over de gehele wereld, heeft ze ook eigen werk gemaakt en workshops ontwikkeld die benadrukken wat ze cruciaal vindt in de dans en de uitvoerende kunsten in het algemeen: spel, nieuwsgierigheid, creativiteit en een actieve fantasie.
Ève-Marie Dalcourt
Éve-Marie Dalcourt is een veelzijdige artiest uit Montreal, Canada. Ze heeft drie jaar met het NDT II gedanst. Met dit gezelschap heeft ze over de hele wereld werken uitgevoerd van Alexander Ekman, Sharon Eyal, Leon&Lightfoot, Marco Goecke, Juliano Nunes, Iohan Inger en Felix Landerer. Altijd op zoek naar mogelijkheden om nieuwe initiatieven en artistieke stemmen te ondersteunen en te faciliteren, werd ze freelance artist in 2019, waardoor ze mee kon doen in verschillende producties van Korzo Theater, Klever Dance Creatives, Metamorphosis Dance en de Nunes Dance Company. Ze versterkt nu het team van Alexander Ekman, nadat ze zijn meesterwerk Cacti op het toneel heeft gebracht bij de Royal Swedish Ballet en hem assisteerde met Play bij de Paris Opera Ballet.
Alexander Ekman
Ekman staat bekend om zijn snelle timing, geestige humor en slimme overgangen. Hij streeft ernaar werk te maken waar de meerderheid zich in kan vinden en zich mee kan verbinden. Sinds 2006 wijdt hij zijn tijd aan het creëren van stukken die de toeschouwer zowel vermaken als bevragen. Hij streeft ernaar de sfeer in het publiek te veranderen en altijd te verrassen. Ekman heeft gecreëerd en samengewerkt met zo'n 45 dansgezelschappen wereldwijd, waaronder het Koninklijk Zweeds Ballet, Cullberg Ballet, Compañia Nacional de Danza Goteborg Ballet, Iceland Dance Company, Bern Ballet, Cedar Lake Contemporary Dance, Ballet de l'Opéra du Rhin, Het Noors Nationaal Ballet, Boston Ballet, Koninklijk Ballet van Vlaanderen, Sydney Dance Company, Het Koninklijk Ballet van Denemarken en het Weens Ballet. Hij creëerde ook voor festivals als het Franse Europa Danse en het Athens International Dance Festival. Beschrijving van de les in één regel: We bespreken met Alexander zijn persoonlijke kijk op het kunstenaarschap in de kunstindustrie, meer bepaald hoe dit te beoefenen vanuit het standpunt van een schepper.
Ben van Gelder
Ben van Gelder werd geboren in Nederland, verhuisde op 17-jarige leeftijd naar New York en bracht tien jaar studerend en werkend door met een aantal van de meest vooruitstrevende artiesten ter wereld. Tot zijn docenten behoorden Guillermo Klein, Jason Moran en Lee Konitz. Hij vormde een kwintet met visionaire gelijkgestemden en nam drie albums op onder zijn naam die enthousiast door de pers werden ontvangen. Dit ensemble toerde veel in Europa, Japan en de V.S. In NYC haalde Van Gelder nauwe banden aan met de Jazz Gallery, een podium dat artistieke uitmuntendheid stimuleert en bekend staat als een springplank voor nieuw talent. Hij ontving een felbegeerde opdracht van dit instituut, dat resulteerde in zijn laatste project Among Verticals. Deze plaat, geïnspireerd door een schilderij van de abstracte schilder Frantisek Kupka, ontving een 5-sterrenrecensie van de internationale pers. Van Gelder won vele prijzen, zoals onder andere de Deloitte Jazz Award en de Gold Award van de National Endowment for Advancement in the Arts. Meest recent kreeg Van Gelder een opdracht van het BIM-huis, het Jazz Orkest van het Concertgebouw en Orgelpark. Zijn composities werden uitgevoerd door het Metropool Orkest, The Swiss Jazz Orchestra en de Keio Light Music Society. Van Gelder woont en werkt momenteel in Amsterdam waar hij ook lesgeeft aan het Amsterdams Conservatorium.
Catherine Moore
Catherine is sinds 2000 hoogleraar beweging bij de Carnegie Mellon University School of Drama in de V.S. Zij begon haar danstraining op vroege leeftijd, om daarna haar focus te verleggen naar het onderzoeken van een fysieke benadering van dramatraining aan het begin van haar dramastudie. Als docent en beoefenaar onderzoekt zij nog steeds hoe beweging de basis vormt van communicatie en de zichtbare expressie van het innerlijk leven. Haar basismethodologie van het lesgeven en onderzoek is gebaseerd op The Viewpoints, een systeem ontwikkeld in de V.S. in de vroege jaren ’70, dat het gebruik van ruimte, tijd en energie beschouwt als een methode van dans- en theatertraining en compositie. In haar lessen gebruikt ze ook de methodes van Rudolf Laban, Michael Chekhov en Tadashi Suzuki. Catherine was gastdocent in Rome bij Il Melograno, in Florence bij the Meeting of European Theatre Academies (META), en bij de New National Theatre of Tokyo Drama Studio.
Andrew Richardson
Sinds zijn studie bij The Royal Ballet School, The Royal Academie of Dramatic Arts en Carnegie Mellon University, is Andrew Richardson te zien geweest op TV en in films, zoals: A Call to Spy, (IFC Films, Amazon), Triage (regie: Jon Chu), TBS serie The Last OG met Tracy Morgan, titelrol in Martin Eden. Toekomstige producties: Extrapolations (Apple+) en The Independent, met als tegenspelers Brain Cox and Jodie Turner-Smith.
Naast zijn werk als acteur heeft Andrew de laatste drie jaar uitgebreid onderzoek gedaan in samenwerking met the Royal Ballet School, R.A.D. Curriculum Board, en het Dancecenter in Aberdeen. Het onderwerp van zijn onderzoek was het ontwikkelen van een allesomvattende methodiek met het doel elk mogelijk artistiek element van de dans te identificeren en te ontwikkelen. Met zijn interdisciplinaire topopleiding en uitgebreide professionele ervaring in de kunsten, onderzoekt Andrew steeds de pedagogische evolutie van artisticiteit.
Risa Steinberg
Risa Steinberg is actief lid van de dansgemeenschap als performer, docent, hersteller van het werk van José Limón en mentor voor jonge, opkomende en gevestigde choreografen. Als geboren New Yorker studeerde zij aan the High School for performing Arts en de Juilliard School, waar zij haar Bachelor of Fine Arts behaalde. Zij was principle dancer bij de José Limón Dance Company, Bill Cratty Dance Theatre, Annabelle Gamson, Anna Sokolow’s Player’s Project, Colin Connor en de American Repertory Dance Company of Los Angeles. Ms. Steinberg was ook gastartiest bij choreografen zoals Wally Cardona, Sean Curran en DanzaHoy uit Caracas, Venezuela. Haar soloconcert, A Celebration of Dance, bestaat uit repertoire van Isadora Duncan tot eigentijdse choreografen. Als hersteller van het werk van José Limón heeft Ms. Steinberg gewerkt met verschillende gezelschappen en dansers, zoals onder andere Nureyev and Friends, Frank Augustyn en Karen Kane. Zij is full-time docent aan de Julliard School sinds 2004 en had de functie van Associate Director of Julliard Dance van 2008-2016. Ze was panellid dance voor de New York State Council on the Arts en voor The Bessies. Als choreografisch adviseur werkt zij tegenwoordig met Brian Brooks en Kyle Abraham en heeft de eer mentor te zijn voor opmerkelijke creatives, zoals Kate Weare, Michelle Dorrance, Brian Arias. Steinberg is co-regisseur van de Ann and Weston Hicks Choreography Project bij Jacob’s Pillow. Zij was castlid van de Punchdrunk productie, Sleep No More van 2015 - maart 2020.