Korzo

Korzo Zaal

Event is al voorbij!

Theater voor Keti Koti - Esmée Begemann

Keti Koti Kumpulan

this programme will be in Dutch

Esmée Begemann cureert, net als vorig jaar, een programma met dans, muziek, een keynote en eten in Korzo rondom Keti Koti. Vertrekkend vanuit haar Indische achtergrond gaat haar onderzoek ook dit jaar in op de vraag wat Keti Koti kan betekenen binnen de Indische/Molukse/Indonesische gemeenschap. Hiermee wil ze dit jaar dieper ingaan op de rol die solidariteit kan spelen tussen de verschillende gemeenschappen.

Ketikoti is een van oorsprong Surinaamse feestdag, jaarlijks op 1 juli, ter viering van de afschaffing van de slavernij. De naam stamt uit het Sranantongo en betekent 'ketenen gebroken'. Op 30 juni is de Nationale herdenking. Tussen de koloniale en slavernij geschiedenissen in Suriname (de west) en voormalig Nederlands-Indie (de oost) zijn veel verschillen te vinden, maar ook zeker overeenkomsten. 

Esmée nodigt je ism het Indisch Herinneringscentrum en Korzo uit om op 30 juni samen te komen en aan de hand van dans, muziek en een keynote een dialoog met elkaar aan te gaan die nog nauwelijks plaatsvindt tussen beide gemeenschappen. 

Cheroney Pelupessy (danser en choreograaf) opent de middag met haar dansduet Nasib Katong Dua samen met Jefta Tanate (dans) en Tom van Wee (muziek) waarin twee nakomelingen van gemixte afkomst zoeken naar hun eigen identiteit. Beide dansers zijn deels van Nederlands, deels Indonesisch of Molukse komaf. 
 
Reza Kartosen-Wong (schrijver, media-en cultuurwetenschapper, docent aan de UvA) zal een gesprek tussen verschillende sprekers openen met een keynote waarin hij reflecteert op de overeenkomsten tussen de verschillende slavernijgeschiedenissen en de vraag van solidariteit.
 
Jose Tojo (theatermaker en oprichter Kula Skoro) zal optreden met percussie en dans en spreken over zijn achtergrond in de Marron cultuur. 
Tussen de performances zal Carina Fernandes het gesprek met de makers en publiek modereren. 
Naast het hoofdprogramma is er een context programma in Korzo waarin je wordt uitgenodigd de kruispunten te verkennen in jouw eigen identiteit. Wat kunnen we van onszelf en elkaar leren als we daar meer bewust van zijn? Hoe bewegen we ons door de wereld, tussen privileges en marginaliteit?

Het lot van de nieuwe generaties Indonesiërs en Molukkers, is ver van huis. Het lot heeft bepaald dat we onze toekomst niet weten. Wanneer zullen we ons eigen land zien? Het lot van onze voorouders heeft gezorgd dat we in iemand anders’ land goed kunnen leven. Zullen we hier wel ons thuis vinden? Het lot zal bepalen.

De dansvoorstelling ‘Nasib Katong Dua’ is een kwetsbaar duet tussen Cheroney Pelupessy en Jefta Tanate die draait om de zoektocht naar identiteit en herkenning. De twee dansers gebruiken hun overeenkomsten en verschillen om elkaar te kunnen ontmoeten en ondersteunen in hun reis.

Credits:
Choreografie: Cheroney Pelupessy
Dansers: Jefta Tanate & Cheroney Pelupessy
Live muzikante: Jermaine Rumahlaiselan
Muziek: Tom van Wee

Kula Skoro is in 2015 opgericht door Jose Tojo, freelance theatermaker, percussionist en docent Afro-Surinaamse Marron dans. In samenwerking met een groep enthousiaste en getalenteerde danseressen, ontwikkelde Kula Skoro een overdrachtswijze om Afro-Surinaamse Marron dans door te geven aan jongere generaties.

Reza Kartosen-Wong is schrijver, media- en cultuurwetenschapper en docent media en cultuur aan de Universiteit van Amsterdam. In 2016 promoveerde Reza op onderzoek naar de culturele identificaties en de mediaconsumptie van jonge Aziatische Nederlanders. Sindsdien is hij als docent verbonden aan de afdeling Mediastudies waar hij o.a. vakken als 'Media, representatie en identiteit', 'Media en Diversiteit' en 'Decolonising Media Studies' en 'Ontwikkelingen in Televisieproductie' ontwikkelt en doceert. 

Met zijn vrouw Chee-Han Kartosen-Wong begon Reza in 2018 Bongkar met Wongkar, een sociale onderneming die zich inzet voor een diverser en inclusiever media- en cultuurlandschap in Nederland. Naast kinderverhalen schrijft Reza regelmatig essays, columns en opiniestukken voor dagbladen als TrouwHet ParoolDe VolkskrantOneWorldDe Standaard en The Jakarta Post

Carina Fernandes is een sprankelende Renaissance vrouw wiens creativiteit een voertuig van revolutie is. Ze staat bekend om haar bruisende energie - die Caribische Soul & Sunshine uitstraalt! Geïnspireerd door erfgoed, decoloniale bewegingen en het stadsleven is ze een allround creatief en cultureel strateeg wiens werk erop gericht is om gesprekken tussen generaties op gang te brengen voor een meer inclusieve wereld.

Esmée is regisseur/theatermaker, moderator, clown voor vluchtelingkinderen en programmamaker. Ze is afgestudeerd van de BA Regie aan het RITCS in Brussel en in Zweden van YIP Sociaal Ondernemerschap.

In haar werk probeert ze bij te dragen aan een meer inclusieve samenleving waar er oog is voor alle verhalen en waar we worden uitgenodigd kritisch na te denken over welke rol we spelen binnen de culturen/identiteiten waar we toe behoren. Vorig jaar cureerde Esmée ook een programma tijdens Keti Koti rondom haar nieuwe voorstelling Remains of Violence

Wandeling Den Haag en Slavernij

Het Nationale Theater

Den Haag speelde al vanaf de 17de eeuw een centrale rol in de totstandkoming, de handhaving en de afschaffing van de slavernij. In het Haagse straatbeeld zijn sporen van deze geschiedenis nog altijd zichtbaar. Verschillende locaties herinneren ons tot op heden aan het slavernijverleden en maken onderdeel uit van deze stadswandeling.

Combinatie wandeling en het programma in Korzo - kost € 25. Deze korting krijg je als je bestelt via deze kortingslink.

Lees hier meer over de wandeling

Korzo Zaal

Event is al voorbij!

Theater voor Keti Koti - Esmée Begemann

Cookies

Korzo gebruikt verschillende soorten cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Wil je dit liever niet, klik dan op minimale cookies. Lees ons Privacy statement en cookiebeleid.

Cookies accepteren Minimale cookies