Makers | ROTOR |
Duur | 50 min |
Onderdeel van | Language no problem |
Het rotsblok rolt altijd terug: fysiek theater over de tijdloze strijd van Sisyphus
Na Erosion, de voorstelling waarmee ROTOR de BNG Bank Theaterprijs 2022 won, komt het collectief terug met Rotor #3 – Sisyphus Machine. Telkens weer duwt hij een loodzwaar rotsblok de heuvel op, dat daarna ook telkens weer naar beneden rolt. De mythe van Sisyphus is er eentje van heel veel werk dat niets oplevert. In ROTOR #3 – Sisyphus Machine verbeelden de makers van ROTOR deze tijdloze strijd in een fysieke mime-voorstelling, die de kracht van beweging en de tijdloze strijd van Sisyphus viert.
Uitgangspunt voor ROTOR is een lezing die de Franse schrijver en denker Albert Camus gaf over de mythe van Sisyphus. Camus' ideeën over de absurditeit van het menselijk bestaan en de noodzaak om betekenis te vinden in ons leven vormen de kern van ROTOR #3 – Sisyphus Machine. In deze minimalistische performance brengt ROTOR de emotionele en fysieke uitdagingen tot leven waarmee Sisyphus wordt geconfronteerd in zijn zoektocht naar vrijheid van zijn vervloekte lot.
Als toeschouwer word je meegenomen in de wereld van Sisyphus, waar de zoektocht naar betekenis en doel centraal staat. ROTOR #3 – Sisyphus Machine is een viering van de menselijke geest en verkent de tijdloze thema's van lot, wilskracht en de constante zoektocht naar vrijheid, zoals beschreven in Camus' lezing.
Hidde Aans-Verkade en Koen van der Heijden vormen de kern van ROTOR als makende performers. Aans-Verkade en Van der Heijden deden allebei de mime opleiding op de Academie voor Theater en Dans (ATD) in Amsterdam. Daar ontstond een bijzondere fysieke klik en gezamenlijke motivatie.
De wereld van Performance Collectief ROTOR draait rondom de herhaling van fysieke handelingen. Daarbij staat de vraag ‘Wat zet ROTOR in beweging?’ steeds centraal. Deze vraag duidt enerzijds op het aandrijfmechanisme, het startpunt van een beweging en anderzijds op de mogelijkheid tot verdieping en verandering, wat ROTOR kan doen bewegen bij het publiek. Elementen die steeds terugkomen zijn: het lichaam als vertrekpunt, de uitputtingsslag van de performer(s), de fysieke inleving van het publiek, verdieping binnen- en variatie op de herhaling, en het oefenen in zingeving.
Concept en spel | Koen van der Heijden, Hidde Aans-Verkade |
Productie | Rick Busscher |
Scenografie | Django Walon |
Componist en muzikant | Krijn Moons |
Spelregie | Niels Kuiters |
Artistiek advies | Francesca Lazzeri |
Techniek | Mathisse Coornaert |
Kostuumontwerp | Kevin Pieterse |
Technisch producent | Jurr van Diggele |
Posterbeeld/schilderijen | Daniela Schwabe |
Grafisch ontwerp | Sjors Bazelier |
Bouwmachine | Merijn Versnel |
Marketing en communicatie | Pien Visser |
Stagehands | Tim van Dongen en Rita Bilfuco |
Met dank aan | Loes van der Pligt, Rigging Amsterdam, Fonds21, Prins Bernhard Cultuurfond & BNG Bank Theaterprijs |
ROTOR #3 is een productie van | Veem House for Performance en Schweigman& in co-productie met Over Het IJ Festival |
Korzo Zaal