
Playground is dé kans om jouw talent op een professioneel podium te brengen
‘Met Playground willen we toekomstige artiesten de kans geven om de podiumkunstenscene op te schudden met nieuwe ideeën. We geven hen een plek om zich te presenteren aan een breder publiek in een professionele locatie. Of ze nu hun vaardigheden op straat of op een academie hebben geleerd: iedereen is welkom.’
– Gemma Jelier, algemeen directeur Korzo.
Over Playground
Playground is een initiatief van Korzo en geeft opkomende artiesten in de podiumkunsten en muziek de kans om hun werk te tonen aan een nieuwsgierig publiek op een professioneel podium. Tijdens een avond in Korzo op zaterdag 29 april 2023 brengen vijf makers hun eigen performances op de planken. Dit zijn de makers en hun werk:
- Lilian Kafa - Sira3
- Alfian Emir Adytia - Rumekso Ing Wengi
- Xem Vermeij - Afkomst
- Yoko Haveman - Conundrum
- Maja Simišić - Haiku for my lawyer
'Oorlog kan tussen twee landen ontstaan, maar ben je ooit met jezelf in oorlog geweest? Soms hebben wij als mensen veel tegenstrijd in onze leven. Dat kan komen door stress die wordt veroorzaakt door angst voor de toekomst, schuldgevoel, twijfels of door andere problemen waar we continu aan blijven denken. Sira3 betekent in het Arabisch 'conflict' en dat noemt Lilian Kafa 'de innerlijke oorlog'. Wanneer voel je die oorlog aankomen in je lichaam en hoofd? Als het lichaam opeens 'nee' zegt, hoe ga je dan verder?'
Lilian Kafa is een Syrische danser en een beginnend maker en danst al drie jaar bij de productiegroep Crosstown Korzo. Daarvoor heeft ze in Syrië aan verschillende dansstijlen gewerkt en heeft ze gedanst in paar voorstellingen. Sira3 is een duet met Yadhira De León Matos, die ook bij Crosstown danst.
''Rumekso Ing Wengi' is een woord uit de hoge Javaanse taal dat 'gebed bij nacht' betekent. De tekst is oorspronkelijk geschreven door de 9e en laatste heilige van de Javaanse islam - Sunan Kalijaga. Men geloofde dat deze gebedstekst 's nachts werd gereciteerd om bescherming te vragen tegen de Hoogste Macht. Ik heb deze tekst opnieuw bekeken en hercomponeerd in een aleatorische benadering voor elektronica, zang en cello. Den Haag is een symbolisch stad van vrede en gerechtigheid. Zo vind ik het zinvol om 'Rumekso Ing Wengi' in Den Haag te reciteren met cello, zang en live electronica.'
Alfian Emir Adytia is een Indonesische cellist en componist. Hij gaat van het ene naar het andere genre: klassiek, traditioneel Indonesisch, avant-garde of improvisaties. Ook houdt hij van een multidisciplinaire benadering door muziek te maken rond/met dansers, schilderijen en films. Emir, zijn middelste- en artiestennaam, speelde als solist en cellist bij het Nationaal Jeugdorkerst, Hong Kong New Music Ensemble, New European Ensemble, Atlas Lab Ensemble, World Opera Lab en ASKO Schönberg. Hij behaalde zijn diploma bij het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
'Het stuk heeft onszelf als onderwerp. We vertellen jullie een verhaal in de vorm van spoken word, dans en theater. Het verhaal gaat over de relatie die we hebben met onze afkomst. In deze maatschappij komen er steeds meer mensen die meerdere nationaliteiten dragen, maar niet ieder mens heeft hier een sterke band mee. Wij vertellen onze kant van het verhaal, de band die wij met onze nationaliteiten hebben en wat dit voor effect op ons heeft gehad. Afkomst is niet alleen je nationaliteit maar ook de mensen, gebeurtenissen, die jou in dit leven hebben grootgebracht. Het conflict van verschillende nationaliteiten dragen komt samen met ouders die niet meer samen zijn en daarin opgroeien. Ieder leven is zo uniek, echter komen die levens op bijzondere wijze overeen. Connectie wordt verwaarloosd, etniciteit neemt het voortouw....'
Xem Vermeij is een schrijver, spoken word artiest en theatermaker. Momenteel studeert hij Illustration aan de Kunstacademie. Afkomst speelt hij samen met b-boy Zeph, die danst bij de Heavy Hitters. In Afkomst komen break en spoken word bij elkaar.
Conundrum is een interdisciplinaire performance die thema's als frictie, confrontatie en gedachte-obstakels onderzoekt. Een fysiek werk dat Haveman zelf performt, waarin ze de zintuigen en emoties van het publiek prikkelt door filmische beelden en geluiden te gebruiken. In haar werk bevraagt Haveman menselijk gedrag en theorieën over jezelf kwetsbaar opstellen. In dit proces onderzoekt ze de zintuiglijke reacties die dat oproept, evenals de gevolgen van haar daden. In Conundrum is Haveman een zoekende performer die een oprechte verbinding met het publiek wil aangaan door het evenwicht uit te dagen.
Yoko Haveman is een performance artiest, maker, fotograaf en leraar met een achtergrond in martial arts, fysiek theater, floorwork en dance partnering. De afgelopen jaren werkte ze als freelancer met gerenommeerde choreografen, productiehuizen, regisseurs, filmmakers en muzikanten, zoals De Dansers, Dansateliers, Gabriella Maiorino, iET & Davide Bellotta en Zuhause Productions.
'Haiku for my lawyer/Susanne' is a pseudo love song re-make made into a karaoke performance. Referenced to the original song Susanna by Adriano Celentano, an Italian legendary singer. Since I am a non-European citizen living in the Netherlands and an artist I simply had to turn Adriano's lyrics for a platonic pseudo love song for my immigration lawyer called Susanne. I actually think about her a lot. We email almost every week. My future is in her hands. Forget about Motomami, Susanne is my Visamami.'
Maja Simišić is een multidisciplinaire maker die werk maakt over everyday battles en hoe die om te draaien naar iets totaal anders. In haar werk probeert Simišić bestaande gendernormen om te gooien en klasseverschillen te bevragen. Als een vrouw die opgroeide op de Balkan en nu werkt in de westerse wereld, is haar artistieke aanpak sterk beïnvloed door de westerse visie op Oost-Europa en de denkwijzen van mensen die opgroeien op de Balkan. De rol van vrouwen in deze context is voor Simišić altijd interessant en relevant.


Korzo Zaal