De kracht van de voorouders reclaimen
‘Noem ons’, dat is de directe vertaling van Nom.Nos. Een voorstelling waarin de performers op zoek gaan naar hun echte naam. Want dat was voor tot slaaf gemaakten in het koloniale verleden de realiteit: zij namen de naam aan van de persoon die hen tot slaaf had gemaakt.
Choreograaf en danser Gil Gomes Leal – een van de oprichters van Amenti Collective – heeft zo’n naam: een Portugese achternaam, terwijl zijn roots in Kaapverdië liggen en zijn voorouders vanuit Senegal en Mali op schepen werden gezet. In Nom.Nos probeert Amenti Collective in contact met de voorouders te treden, door gebruik te maken van de scheppingsmythe van de Malinese Dogon-stam. Welke geschiedenissen van voor de kolonisatie moeten worden verteld? Welke rijkdom in cultuur, tradities en rituelen is er te vinden in de landen van herkomst? Het poppenspel van Ulrike Quade blaast leven in de ‘Nommo’, wezens die een belangrijke rol spelen in de mythes rond het ontstaan van de Dogon-stam. Door West-Afrikaanse mythen te verbinden aan ons hedendaagse bestaan, reclaimen de performers in Nom.Nos de kracht van hun voorouders.
Regie | Gil Gomes Leal |
Choreografie | Gil Gomes Leal i.s.m. met dansers |
Dans | Gil Gomes Leal, Mark Sheats, Angel Gonzalez, Joao M Balde Arias |
Acteur | Romano Haynes |
Creative Producer | Elia Vitadama |
Muziek | Dizzi Geetha |
Assistent-choreograaf | Matilde Tomassini |
Poppen | Ulrike Quade Company |
Kostuums | Manusama Nuance |
Lichtontwerp | Mike den Ottolander |
Scenografie | Alexandra van den Akker |
Dramaturgie | Jahmani Blackman |
Coach poppenspel | Ulrike Quade |
Met dank aan | Motel Mozaique en Ulrike Quade Company |
Korzo Zaal