Maker | Danstheater AYA & Silbersee |
Duur | 60 min |
Aangrijpende dans- en muziekvoorstelling over de relatie tussen een witte moeder en een zwart kind.
"Shit! Daar staan ze weer. De straat is leeg en ik kan alleen nog maar rechtdoor. Niet omkijken. Hoe lang zal mama het nog geloven als ik zeg dat ik gewoon gevallen ben…"
Een moeder ziet dat haar zwarte kind tegen andere grenzen aanloopt dan zij gewend is. Het voelt machteloos als je door je huidskleur anders aangekeken wordt. Ongeloof slaat toe. Maar je kunt je kind niet iemand anders laten zijn. Hunkering naar begrip en acceptatie dringt zich op. Wanneer is het moment dat je als moeder in actie komt?
Een verhaal dat het verdient verteld te worden in woord, muziek, dans en zang.
Mother’s White is een dans- en muziektheater productie van Danstheater AYA en Silbersee. Silbersee maakt vrijzinnige opera die elke taal spreekt. Artistiek leider en oprichter Romain Bischoff creëert ontmoetingen tussen makers en performers met uiteenlopende achtergronden van klassiek tot urban. Daarbij staat de menselijke stem centraal: zij is onze sleutel tot het hart van de toeschouwer. De dans van AYA en de muziek van Sibersee zijn toegankelijk voor een jong en veelkleurig publiek .
Choreograaf Ryan Djojokarso is als danser opgeleid aan Codarts en heeft zich ontwikkeld als
een veelzijdig maker. Hij ontving in 2017 de BNG Bank Dansprijs voor veelbelovende choreograaf en werd genomineerd voor de prijs van de Nederlandse Dansdagen Jong Publiek. Hij was aan Korzo verbonden binnen de Nieuwe Makersregeling en maakte de grotezaalproductie Libi insamenwerking met het Scapino Ballet en Zuiderstrandtheater.
Ryans fascinaties: “De verhalen die ik wil vertellen komen voort uit vrij persoonlijke, soms
autobiografische ervaringen. Ik ben geboeid door menselijke gedragingen en hoe we ons vaak
willen verschuilen. Achter spullen, achter anderen, achter verwachtingen. Is het menselijk gedrag? Is het bijna dierlijk? De bewegingen en het gedrag van dieren gebruik ik ook als inspiratie voor dansmateriaal. Net zoals de speelse elementen uit sport en spel. Ik vind het belangrijk dat kinderen kennismaken met dans en voorstellingen. Ze moeten veel meer gaan zien en de magie van het theater ervaren. Iets wat ikzelf in mijn jeugd in Suriname heb gemist. De eerlijkheid en fantasie van kinderen vind ik verrijkend. En ik vind het belangrijk om humor in te zetten als wapen om lastige thema’s aan te kaarten.”
Dans is een taal die heel direct binnenkomt. AYA biedt jongeren en kinderen de kans om dans een belangrijke rol te laten spelen in hun leven. Met voorstellingen die durven. Rauw en ongepolijst, voorbij schoonheid en ijdelheid. De dansers en spelers van AYA zetten hun persoonlijkheid in om het publiek te raken en te verleiden. Ze zijn sterk en kwetsbaar tegelijkertijd.
AYA is in 1990 opgericht door artistiek leider en choreograaf Wies Bloemen, aanvankelijk als
dansgezelschap voor volwassenen. Vanaf het moment dat AYA landelijk en internationaal succes verwerft met Bronsttijd (1996) – een jongerenvoorstelling over seksualiteit en verliefdheid – richt AYA zich specifiek op een jong publiek. Verwondering, nieuwsgierigheid en maatschappelijk engagement liggen altijd aan de basis van het werk. AYA streeft niet naar een esthetische schoonheidsbeleving maar zoekt naar wat zich achter de façade bevindt. “Dat weerbarstige, gulle, brutale, onhandelbare, aandoenlijke publiek van ons. Hard als graniet, sensitief als de voelhoorntjes van een slak. Steeds weer jong, eeuwig nieuw.” (Wies Bloemen)
Silbersee is een caleidoscopisch gezelschap. Een enigszins chaotische familie van zielsverwanten rond zanger en boerenzoon Romain Bischoff. Geworteld in opera, maar met de ramen en deuren wijd open voor eigenzinnige talenten uit de meest uiteenlopende genres en disciplines. Met de stem als oer-instrument geeft Silbersee klank aan dat wat gehoord moet worden. Dat wat er écht toe doet; thema’s zoals inclusie, ecologie en artificiële intelligentie. We werken graag samen met anderen en maken voorstellingen over de wereld van nu en die van de toekomst.
Regie & choreografie | Ryan Djojokarso |
Muzikale dramaturgie | Romain Bischoff |
Dans | Lenna Maarte schouten & Sherise Strang |
Componist & speler | Akim Moiseenkov |
Performer & zang | Maya alban Zapata |
Libretto | Sjaan Flikweert |
Geluidsontwerp | Maurits Thiel |
Lichtontwerp | Ate Jan van Kampen |
Adviezen | Jan van den Bossche & Jappe Groenendijk |
Repetitiefotografie | Sjoerd Derine |
Korzo Zaal