Maker | BackBone / Donna Chittick |
Duur | 60 min |
Onderdeel van | Language no problem |
Programmalijn |
Media PowerIn dit werk zie je hoe hoeveel macht (digitale) media hebben op onze beeldvorming en ons (sociale) leven.
|
"Als ik iemand een podium wil geven, dan is het Donna Chittick wel. Ze is een strong female hiphop artist met een sterke, eigen stem en combineert hiphopdans en contemporary alleen zoals zij dat kan."
— Marc Maris (dansprogrammeur Korzo)
We raken langzaam op door social media
In Mirrors zien we wat de grote hoeveelheid digitale informatie die we continu tot ons nemen fysiek met ons doet. Het is een effect waar velen zich onvoldoende van bewust zijn en tegelijkertijd is het een oorzaak van mentale gezondheidsissues. Wij slaan informatie (vaak onbewust) in onze lijven op en raken deze niet kwijt. Zo ontstaat een opstapeling van emoties en gevoelens. Deze opstapeling blijft groeien, want 5 minuten later pakken we onze telefoon weer en zoeken we nieuwe content. We worden steeds naar onze social media 'getrokken'.
Welk effect heeft dit op de lange termijn? Hebben wij wel door dat we langzamerhand 'op' raken en dat we ons steeds meer terugtrekken uit de wereld om ons heen?
In de hiphopdansvoorstelling Mirrors zien we vier dansers die met de fysieke lasten van social media dansen, met het licht als vijfde performer on stage. De strijd tussen meedoen met social media en tegelijkertijd het contact met de ander en het kwijtraken van jezelf.
"Op een gegeven moment merkte ik hoe onzeker ik werd van social media. Werk ik wel hard genoeg? Loop ik achter op mijn leeftijdsgenoten? Zowel ‘s avonds als ‘s ochtends las ik bijna obsessief de comments onder posts. Dit werd een vast ritueel. Niet alleen mentaal, maar ook fysiek begon het zijn tol te eisen. Ik moest eruit stappen, ontvolgen, unpluggen. Door me ervan los te maken kreeg ik weer adem en rust. Ik vond mijn balans weer. Uit deze ervaring ontstond het concept voor Mirrors."
— Donna Chittick
BackBone maakt voorstellingen met de waarden van hiphop als basis. We brengen maatschappelijke thema’s met als doel het publiek te prikkelen. Backbone is een organisatie waar toekomstig hiphoptalent kan groeien – geschoolde dansers én autodidacten. Deze praktijk van ontwikkeling en doorgeven zit in het hiphop DNA.
Choreograaf Donna Chittick (St.Maarten, 1986) begon als danser bij Solid Ground Movement en groeide uit tot gezichtsbepalende kerndanser en assistent-choreograaf van dansgezelschap BackBone. In 2016 volgde Donna haar eerste ontwikkelingstraject als choreografe bij Solid Ground Movement. Ze bleef zich ontwikkelen als maker en werd uitgenodigd door Korzo om een voorstelling voor hun jonge performers, Jong Korzo, te maken. Hierna deed ze de Nieuwe Makersregeling in 2019 onder BackBone, waarbinnen ze het tweeluik Together x ALPH maakte. Ook maakte ze de choreografie voor Kaap Liefde, een coproductie van BackBone en Raymi Sambo Maakt en de choreografie voor So Far So Good een coproductie van WatWeDoen en Theater Rotterdam. Donna Chittick is ook uitgenodigd door ISH en National Ballet om werk met hun Junior Company te maken voor hun Project Next Steps 2024. Eind 2022 volgde ze Alida Dors op als artistiek leider van hiphopdansgezelschap BackBone.
Concept en choreografie | Donna Chittick |
Dansers | Darion Thompson, Hannah Mahler, Teresa Costa en Laila Spee |
Soundscape | DJ Lovesupreme |
Lichtontwerp | Jeffrey Steenbergen en Ewout van Blanken |
Techniek | Ewout van Blanken |
Outside eye | Alida Dors |
Dramaturgisch advies | Peggy Olislaegers |
Productie | SQ Productions | Susanne Tuny en Kristy Ilyas |
PR & Communicatie | SQ Productions | Kya Su |
Vormgeving | Kenley Chittick |
Campagnebeeld | Sjoerd Derine |
Met dank aan | Will Fraser |
Korzo Zaal