Productie | Mevrouw Ogterop |
Duur | 60 min |
Onderdeel van |
Future Heroes
Roots & Identity |
Eén blik op de politieke arena of tv laat zien hoe weinig vrouwen er meepraten over belangrijke zaken.
"Een theatertekst van Magne van den Berg voor twee of drie actrices van de kleine zaal die af en toe ook in de grote zaal staan”
maar kunst misbruikt
want wat kwetsbaar is is weerloos
en wat weerloos is is mooi
en als je dat benoemt
doet het alles wat je wil
In Nederland gaan we er prat op een modern en vooruitstrevend land te zijn. Feministisch ook, met gelijke rechten voor mannen en vrouwen en gelijke behandeling op alle fronten. Niets is minder waar. Eén blik op de politieke arena of tv laat zien hoe weinig vrouwen er meepraten over belangrijke zaken. Je zou denken dat het in het theater anders is. Daar worden immers nieuwe verhalen verteld waarin alles mogelijk is. Maar in die werkelijkheid moeten actrices maar afwachten welke rollen ze krijgen toebedeeld, draaien ze mee in een systeem dat vrouwen neerzet vanuit de blik van de man en spelen ze vaak rollen die dienend zijn.
Ik stond in een kutvoorstelling maar mijn haar zat wel heel goed is een confronterend en komische voorstelling waarin de positie van de actrice centraal staat. In een tekst van Magne van den Berg verzetten drie actrices zich tegen de positie waarin het systeem hen gevangen houdt. Maar het toont ook hoe zij zichzelf gevangen houden.
Credits
Tekst | Magne van den Berg |
Regie | Lies van de Wiel (De Poolse Bruid) |
Spel | Lotte Dunselman, Marjolein Ley, Alejandra Theus |
Dramaturgie | Janine Brogt |
Kostuums | Freja Roelofs |
Productie | Productiehuis Mevrouw Ogterop |
Club Korzo