Maker | Courtney May Robertson |
Duur | 90 min |
Vier het monsterlijke, het groteske!
Verscholen in de ondergrond, aan het zicht onttrokken in een afgesloten kamer, speelt HUNTER met het verlossingsproces van een klassieke tragedie, waarbij een personage door lijden tot inzicht komt. Maar in deze tragedie voert performer en choreografe Courtney May Robertson ‘levensbevestigende monsterlijkheden’ uit op zichzélf, en haar levensgrote dubbelganger. Het duo - de een van vlees en bloed, de ander gemaakt van schuim en siliconen - brengt de interne kwellingen en extases in kaart van een individu dat in conflict is met een maatschappij die puurheid als morele standaard hanteert.
Geïnspireerd door horror, BDSM en melodrama schildert Courtney May Robertson een beeld waarin het groteske, seksuele perversie en overdaad triomfantelijke symbolen worden voor lichamelijke autonomie en empowerment. Toeschouwers worden uitgenodigd om een ruimte te betreden waarin de rigide tweedeling tussen afstoting en aantrekkingskracht verdwijnt. Courtney is ervan overtuigd dat wanneer schaamte wordt overwonnen, de viscerale emotie van walging, die doorgaans wordt geassocieerd met afkeer, het vermogen heeft om te transformeren in paradoxale intrige. Voortgestuwd door een industriële soundscape gecomponeerd door Acidic Male, omarmt HUNTER zelfvernietiging als een daad van zelfbehoud.
LET OP: deze voorstelling wordt afgeraden voor personen onder 16 jaar. Het bevat flitsende lichten en verwijzingen naar zelfverwonding, die door de toeschouwers als schokkend ervaren kunnen worden.
Courtney May Robertson (Schotland, 1992) is een Rotterdamse performer en maker. Na haar afstuderen in 2013 sloot ze zich aan bij Club Guy & Roni's Poetic Disasters Club. Sindsdien heeft ze veelvuldig opgetreden in heel Europa in werk van onder meer Jan Martens, Connor Schumacher en Florentina Holzinger. In 2015 begon Courtney met het creëren van haar eigen kleinschalige / DIY geproduceerde performances. Vanaf 2020 is ze artist in residence bij ICK Artist Space in Amsterdam; haar recente werk wordt ook gecoproduceerd door Dansateliers Rotterdam.
Als getraind danseres begint Courtney's werk met het lichaam, maar overspant het verschillende disciplines waaronder video, generatieve kunst en schrijven. Terugkerende onderwerp in haar werk draait om een wijdverspreid fenomeen dat ze heeft gedefinieerd als 'het meedogenloze verlangen om te domineren’. Voor het concept van THE WOMAN DESTROYED kreeg ze De Troffel 2020; Festival Cement’s stimuleringsprijs voor jonge makers. Ook werd ze genomineerd voor de Belgische equivalent, de Roel Verniers Prijs van Het Theater Festival België. In 2021 ontving ze de Young Artsupport Amsterdam (YAA) prijs. Haar korte solo the pleasure of stepping off a horse when it’s moving at full speed (2020), werd geselecteerd voor Aerowaves Twenty22. Courtney presenteert haar werk in o.a. Nederland, Noorwegen, Polen, Ierland, Denemarken, België, Frankrijk, Italië en Zweden.
Concept, choreografie, video-design en uitvoering | Courtney May Robertson |
Geluidsontwerp | Puck Schot (Acidic Male) |
Licht- en decorontwerp | Manuel Boutreur |
Poppendesign | Ronald Schinkelshoek, Zoe Morgan |
Discomfort devices | BNDSN |
Kostuumontwerp | Matija Franjes |
Dramaturgie | Lara van Lookeren |
Movement assistant | Olympia Kotopolous |
Productieleiding | Lena Meijer |
PR & communicatie | Jannes Heidinga |
Coproducenten | Dansateliers, Dans Brabant, ICK Artist Space Dans Amsterdam, Grand Theater Groningen |
Met steun van | Stimuleringsfonds Design Grant, Gemeente Rotterdam, AFK |
Met dank aan | Yoko Haveman |
Korzo x de Pizzabakkers
Geniet voor de voorstelling van een pizza bij de Pizzabakkers. Voor €8,50 kun je kiezen uit een aantal pizza's. Klik hieronder om een reservering te maken! |
Korzo Zaal