Duur | 135 min |
Onderdeel van | Gnawa Festival |
Een magische ceremonie met muziek & dans
Alles loslaten, in een trance raken en verbinding met elkaar en het spirituele. Dat is in een notendop een Lila. Een Lila is een betoverende ceremonie uit de Gnawa-cultuur. Je maakt het mee in Korzo, tijdens een liefdevolle Lila-avond met Maâlem Reda Stitou.
Een Lila is een ceremonie uit de Gnawa-cultuur die de diepe spirituele en culturele erfenis van deze Marokkaanse gemeenschap viert. Een Maâlem – meester in de Gnawa-muziek, met deze avond de Marokaans-Belgische Maâlem Reda Stitou – leidt dit ritueel en speelt met een groep van muzikanten op de guembri (een traditionele, luitachtige bas) en de qraqebs (metalen castagnetten) om het publiek in trance te brengen. Een trance die in de Gnawa-cultuur dient als een spirituele brug om te communiceren met en eer te bewijzen aan heilige geesten.
Het hart van de Lila is het bevorderen van universele liefde en verbinding, door middel van muziek en dans. Zodat mensen zich voor elkaar openstellen en diepere verbindingen aangaan. Een Lila is een onvergetelijke ervaring die de essentie van menselijke verbondenheid en culturele wijsheid viert.
Het stond in de sterren geschreven dat Reda Stitou (Tanger, 1970) een groot Gnawa-muzikant zou worden: zijn vader Abdelouahid is een bekende maâlem en bij zijn grootmoeder kwamen veel Gnawa-muzikanten uit Tanger over de vloer. Reda pakte op 10-jarige leeftijd de qraqebs op en liet ze niet meer los. Hij ontwikkelde zich als Gnawa-muzikant in de Marsaoui-stijl van zijn vader en leerde van bekende Gnawa-pioniers als Zefzef, Brahim Baha, Abdelah El Gord en Hamid Kasri. Een verhuizing naar België verbreedde zijn muzikale palet; Reda bouwde in Brussel een eigen Gnawa-gemeenschap op en mengt traditionele Gnawa-ritmes met andere genres.
Gnawa zijn de afstammelingen van zwarte tot slaafgemaakten in Marokko, waar ze hun eigen soefi-orde hebben gevormd. De stad Essaouira kun je zien als hun hoofdstad. Gnawa-muziek is hypnotiserend, opzwepend en diep geworteld in de geschiedenis van de periode waarin Gnawa tot slaafgemaakten waren. Hun verhalen en muziek draaien om verhalen over hun lijden. Traditioneel wordt de muziek alleen door mannen gespeeld, maar ook in Marokko veranderen de tijden. Niet alleen speelt Asmaa Hamzaoui de guembri (een soort bas), haar hele groep bestaat uit vrouwen, wat vrij uniek is.
Korzo Zaal