Maker | Jan Martens |
Duur | 60 min |
Jan Martens brengt een ode aan zijn idool
Een choreografie die een ode brengt aan een klaveciniste die bekend werd om haar charisma en geweldige optredens. Dat klinkt op papier misschien vergezocht, maar de Vlaamse choreograaf Jan Martens weet het logisch en bovendien bijzonder aantrekkelijk te maken in ELISABETH GETS HER WAY. In deze solo zet hij zijn idool Elisabeth Chojnacka (1939 – 2017) in de spotlights, een Poolse klaveciniste die in de 20ste eeuw aan de basis stond van de revival van klavecimbelmuziek.
Chojnacka was een pionier. In de jaren zestig begon ze – naast de eeuwenoude stukken die steeds op haar repertoire bleven staan – ook de weinige hedendaagse werken voor klavecimbel op regelmatigere basis te spelen. Mede door haar talent en doorzettingsvermogen waren er in de jaren zeventig en tachtig een groot aantal componisten (Ligeti, Xenakis, Ferrari, Berio, Halffter, etc.) die nieuw werk schreven voor het klavecimbel, vaak aan Chojnacka opgedragen.
Jan Martens bewondert Chojnacka al zijn hele leven; in haar werk herkent hij het streven om radicaliteit en publieksvriendelijkheid met elkaar te verenigen. In ELISABETH GETS HER WAY slaagt hij er geweldig in om zijn bewondering om te zetten in een prachtige, toegankelijke solo met muziek van Chojnacka en composities van Nyman, Montague en Ligeti.
Lees hier een interview met Jan, waarin hij vertelt over zijn fascinatie voor Chojnacka en de complexiteit van deze voorstelling. 'Over twee jaar kan ik deze voorstelling niet meer doen.'
Choreografie & dans | Jan Martens |
Geluidstechniek documentaire | Yanna Soentjes |
Lichtontwerp | Elke Verachtert |
Kostuumontwerp | Cédric Charlier |
Fotograaf | Luis Xertu |
Videomontage | Sabine Groenewegen |
Outside eye | Marc Vanrunxt, Anne-Lise Brevers, Rudi Meulemans |
Technische leiding | Michel Spang, Elke Verachtert |
Productie | GRIP |
Co-producenten | De Singel, Les Hivernales, Julidans, C-TAKT, Perpodium |
Met financiële steun van | de Vlaamse overheid, de Taxshelter van de Belgische Federale Overheid, Cronos Invest |
Met dank aan | ngel, Les Hivernales, Julidans, C-TAKT, Perpodium Met financiële steun van: de Vlaamse overheid, de Taxshelter van de Belgische Federale Overheid, Cronos Invest Met dank aan: |
Korzo Zaal