Maker | Maxim Shalygin |
Duur | 75 min |
Een muzikaal labyrint waarin ruimte en tijd vervagen
Zijn levenswerk, zo noemt de Oekraïens-Nederlandse componist Maxim Shalygin de grootse cyclus
S I M I L A R. Delirium is het nieuwste deel in deze cyclus, een stuk met een bezetting van vier piano’s dat hij componeerde in opdracht van Muziekgebouw Amsterdam. In de serie S I M I L A R graaft klanktovenaar Shalygin diep in de mogelijkheden van ensembles die geheel uit identieke instrumenten bestaan. Vier toppianisten – Tomoko Mukaiyama, Laura Sandee, Gerard Bouwhuis & Antonii Baryshevskyi - zullen de nuances van Delirium vertolken.
‘Het idee is om de luisteraar geleidelijk in een staat van gewichtloosheid te brengen’, aldus Maxim Shalygin over Delirium. De piano heeft een heel precieze aanslag, maar door ritmes voortdurend te laten verschuiven ontregelt Shalygin het gevoel van een duidelijke puls: zo creëert hij een meeslepende muzikale flow die vrij in de ruimte lijkt te zweven.
Muziek | Maxim Shalygin |
Piano | Tomoko Mukaiyama, Gerard Bouwhuis Laura Sandee, Antonii Baryshevskyi |
Fotografie | Diana Blok & Melle Meivogel |
Productie | Tomoko Mukaiyama Foundation |
Piano's | Evert Snel Piano’s en Vleugels |
Partner | Muziekgebouw aan 't IJ, Chris Maene |
Gesteund door | Fonds Podiumkunsten |
Korzo Zaal