Korzo
Choreografie, concept, regie Astrid Boons
Duur 60 min
Onderdeel van CaDance Festival
  • Filosofisch
  • Zelfreflectie
  • Vertragend
  • Gedetailleerd
  • Lichamelijke Bewustwording

Is ons aanpassingsvermogen eindig? 


Choreograaf Astrid Boons imponeert met haar sculpturale benadering van dans, die diep onder de huid kruipt. Gedreven door existentiële vraagstukken verweeft ze filosofische en emotionele lagen tot een eigen fysieke taal. In haar nieuwe drieluik, waarvan Deep Time het tweede deel is, onderzoekt Boons wat het betekent om mens te zijn in een steeds digitaler tijdperk. Ze nodigt ons uit om opnieuw contact te maken met ons lichaam en na te denken over hoe we willen en kunnen (samen)leven.  

 

Waar het eerste hoofdstuk KHÔRA filosofeert over een nieuwe postmenselijke wereld, verkent Deep Time de grenzen van ons aanpassingsvermogen in dit parallelle universum. Via shapeshifting gebruiken drie performers natuurlijke elementen uit hun nieuwe omgeving om te overleven. In deze transformaties herdefiniëren ze zowel hun identiteit als de onderlinge verbindingen.  

 

Boons werpt een intrigerende vraag op: is ons aanpassingsvermogen eindig? En wat betekent dit vermogen om te muteren voor ons mens-zijn? Deep Time is een fysieke reis die ons uitnodigt om na te denken over de evolutie van de mensheid.  

Componist en onderzoeker Miguelángel Clerc is een vaste waarde in het werk van Astrid Boons. In de 7 stukken die ze samen hebben gecreëerd hebben ze een unieke werkwijze ontwikkeld waarin ze dans en muziek niet als afzonderlijke elementen zien, maar als componenten die samen de wereld creëren waarin zij het publiek willen meenemen. Miguelángel benadert sound als een landschap waarin de lichamen van de dansers zich situeren en dat resoneert in hun lichamen. Tegelijkertijd beïnvloeden de lichamen ook weer dat muzikale landschap. De post-disciplinaire methode die Astrid en hij samen hebben ontwikkeld, passen ze toe in Deep Time.

Miguelángel schrijft zelf over Deep Time: “For Deep Time, the starting points are a set of digital instruments and feedback setups developed during the creation of Khôra. Drawing from notions, theories, and ideas about the origins of music, Deep Time will explore how vocalizations, body movements, and communal activities can lead to musicality and musical manifestations. How can music emerge in Deep Time’s world? What is music in this parallel universe? Is there music in Deep Time, the acoustic promise of becoming music? Exploring these notions and questions will be central to developing the musical material. The digital instruments will process the live acoustic input of the dancers and the space, generating adaptive and transforming rhythmical patterns and musical textures.”

Meer info

Credits 

Choreografie, concept, regie: Astrid Boons 
In samenwerking met en gedanst door: Karolina Szymura, Spencer Dickhaus en Reiko Ohta 
Compositie: Miguelángel Clerc Parada 
Dramaturgie: Eva Martinez 
Lichtontwerp: Fudetani Ryoya, Lisette van der Linden metAstrid Boons
Uitvoering van het kostuum: Hermien Hollander
Onderzoekers: Prof. Doc. Henk Hoekstra, Tamara de Groot MPhil, Bernadette van Heel MSc 
Productie: Khôra / Astrid Boons in coproductie met Korzo en SHIFFT (in het kader van iCoDaCo, co-founded door de Europese Unie
Met de steun van: Impulstanz (in het kader van Life Long Burning – Futures Lost and Found, co-founded by the European Union), c o r s o, DansBrabant

 

Speellijst

di 14
okt

Theater Bellevue, Amsterdam

Amsterdam

di 21
okt

Theater aan de Schie

Schiedam

do 06
nov

LUX, Nijmegen

Nijmegen

zo 16
nov

Theater Kikker, Utrecht

Utrecht

wo 19
nov

Schuur, Haarlem

Haarlem

za 22
nov

Theater Rotterdam

Rotterdam