Makers | Asmaa Hamzaoui & Bnat Timbouktou |
Duur | 225 min |
Onderdeel van | Language no problem |
"Gnawa is een cultuur met niet alleen muziek, maar ook dans. Asmaa Hamzaoui en Bnat Timbouktou creëren een trance-achtige ervaring met hun muziek waar je de hele avond op kunt dansen."
— Jan Willem Troost (muziekprogrammeur Korzo)
Asmaa Hamzaoui, de vrouwelijke pionier van Gnawa -muziek
Asmaa Hamzaoui is dé vrouwelijke ambassadeur van Gnawa -muziek. Met haar collectief Bnat Timbouktou speelt ze een aanstekelijke mix van evangelische woestijnblues. Vrouwen zijn binnen Gnawa-rituelen essentieel, maar toch zijn er weinig vrouwelijke Gnawa -musici. Asmaa Hamzaoui en haar Bnat Timbouktou zijn deel van een nieuwe golf vrouwelijke musici die deze trend willen veranderen.
De sound van Asmaa en Bnat Timbouktou is ritmisch, expressief en hypnotiserend, met Asmaa’s enthousiaste vocalen, het geluid van de guembri (een luit-achtig instrument) en de ritmische percussie van de qraqeb, een castagnet-achtig instrument dat je altijd hoort in gGnawa -muziek.
Asmaa is zowel een traditionele Gnawa -artiest als een pionier, want ze brengt Gnawa -muziek overal naartoe: van Roskilde Festival naar BAM in Barcelona, van Kaustinen in Finland naar het Britse Womad-festival. Asmaa wil gnawaGnawa -muziek levend houden – transformatie door conservatie.
Extra leuk: dit concert loopt over in een traditionele lila. Tijdens een lila wordt er urenlang gedanst op muziek waarbij mensen soms in een trance-achtige staat komen. Het concert vanavond gaat over in zo’n Lila en er kan tot middernacht gedanst worden.
Hajar Alaoui - Muziek
Met Hajar Alaoui verwelkomen we een echte Gnawa-ster in Korzo. Hajar is een inspirerende en invloedrijke figuur in de Marokkaanse muziek- en entertainmentwereld, als muzikant en actrice. Haar vernieuwende benadering van Gnawa-muziek brengt de Marokkaanse muziekcultuur niet alleen verder, maar interesseert ook een jonge generatie voor Gnawa. Tijdens deze avond in Korzo speelt ze een nieuw repertoire waarin ze chaabi- en aïta-stijlen vermengt met klassieke Gnawa-klanken.
Hajar’s vernieuwingsdrang leidde al tot interessante experimenten met elektronische muziek en een optreden op het Gnawa Holland Festival. In Korzo laat ze ook weer veel nieuws horen, met invloeden van aïta – een genre dat ontstond op het Marrokaanse platteland -, en chaabi, een meer stads genre dat je veel hoort in souks of op pleinen.
Asmaa Hamzaoui werd geboren in Casablanca en groeide op in een familie die Gnawa leeft en ademt - haar vader is een meester muzikant, haar moeder een danseres. Als kind leerde ze de guembri te bespelen en op jonge leeftijd sloot ze zich aan bij haar vaders band op qraqeb en koor, voordat hij haar aanmoedigde om haar eigen groep te beginnen. Dat werd Bnat Timbouktou. Het album L´bnat, uitgebracht in het voorjaar van 2024, is de opvolger van het veelgeprezen debuutalbum Oulad Ighaba op het Zweedse ajabu! Records. In 2022 speelden Asmaa en Bnat Timbouktou ook al in Korzo voor een volle zaal tijdens Gnawa Festival.
Al op achtjarige leeftijd maakte Hajar – geboren in Salé, Marokko - indruk in de Gnawa-scene met haar interpretatie van een nummer van Oum Khaltoum. In 2016 brak ze door met het zingen van het themalied voor de populaire Marokkaanse serie Dar Dmana. Hajar verdiepte zich verder in Gnawa-muziek, verhuisde naar Gnawa-hoofdstad Essaouira en werkte samen met muzikanten als Hamid Bouchnak, Mbemba Diebaté en Khalil Mounji. In Marokko groeide ze ook uit tot een bekend actrice door rollen in televisieseries Hayat Khassa en Knaynati. Haar deelname aan talentenjacht Starlight – waar ze de halve finale haalde – maakte van haar een nog grotere ster.
Gnawa zijn de afstammelingen van zwarte tot slaafgemaakten in Marokko, waar ze hun eigen soefi-orde hebben gevormd. De stad Essaouira kun je zien als hun hoofdstad. Gnawa-muziek is hypnotiserend, opzwepend en diep geworteld in de geschiedenis van de periode waarin Gnawa tot slaafgemaakten waren. Hun verhalen en muziek draaien om verhalen over hun lijden. Traditioneel wordt de muziek alleen door mannen gespeeld, maar ook in Marokko veranderen de tijden. Niet alleen speelt Asmaa Hamzaoui de guembri (een soort bas), haar hele groep bestaat uit vrouwen, wat vrij uniek is.
Korzo Zaal