Korzo

Veiligheid & (on)gewenst gedrag

Bij Korzo willen we dat iedereen zich welkom, veilig en gezien voelt. Makers, publiek, artiesten, vrijwilligers en medewerkers: we bouwen samen aan een huis waar respect centraal staat. Daarom nemen we ongewenst gedrag serieus en maken we graag duidelijk wat je van ons mag verwachten, én wat we van jou vragen. 

 

Huisregels 

In ons huis spelen we allemaal mee, op het podium, achter de schermen of in de zaal. Deze afspraken zorgen ervoor dat iedereen zich welkom voelt. 

 
Iedereen is gelijkwaardig  
Of je nu op het podium staat, backstage werkt of bij ons in de zaal zit: iedereen verdient dezelfde ruimte en vriendelijkheid. 

Wees open en gastvrij  
Mi casa es tu casa. Kom binnen, voel je thuis en wees ook voor elkaar een goede gastheer, gastvrouw of gastpersoon. 

Help elkaar waar nodig  
Een fijne theateravond creëren we samen. Een kleine helpende hand kan een groot verschil maken. 

Heb respect voor elkaar en erken elkaars grenzen  
Ga zorgvuldig met elkaar om, in de foyer, tijdens workshops en in de zaal. Twijfel je waar iemands grens ligt? Vraag het. 

Blijf van andermans spullen af  
Lijkt logisch, is het ook. Tassen, jassen, theatertechniek: laat ze met rust.

Geen fysiek, mentaal, verbaal of seksueel ongewenst gedrag  
We houden van drama in onze voorstellingen, niet in real life.

Pest of intimideer niemand, ook niet online  
Of op z’n Haags: Laup nie te zèkuh.

Draag bij aan een rookvrije omgeving  
Wij geloven in frisse lucht voor iedereen, binnen én buiten.

Spreek elkaar aan op ongewenst gedrag  
Zie je iets dat niet klopt? Pak de regie en zeg er wat van.

Draag bij aan een schoon en duurzaam theater  
Gooi afval weg, wees zuinig met materiaal, het leven is al rommelig genoeg. 

 

Ongewenst gedrag 

Wat verstaan we onder ongewenst gedrag? 

Onder ongewenst gedrag vallen onder andere: 

  • Intimidatie of agressie (verbaal of non-verbaal)
  • Seksueel grensoverschrijdend gedrag
  • Discriminatie, racisme of uitsluiting
  • Pesten of structurele vernedering
  • Onveilige werksituaties door gedrag of communicatie
  • Twijfel je of iets ongewenst is? Bespreek het met ons, we luisteren altijd. 

Wat kun je doen als er iets gebeurt? 

  1. Spreek ons aan 
    Bezoekers kunnen zich melden bij de balie of een klacht sturen naar info@krozo.nl. Medewerkers, makers en artiesten kunnen zich melden bij een coördinator of leidinggevende.  

  1. Meld het vertrouwelijk 
    Wanneer je je melding liever vertrouwelijk maakt, dan kan je je melden bij de interne of externe vertrouwenspersoon. 

Interne vertrouwenspersoon 
Janneke van Stroe 
janneke@korzo.nl 
06 4833 7359 

Externe vertouwenspersoon 
Gerlinda Heywegen 
Gerlinda@devertrouwenspersoon.nl 
088 1119910 

Of meld het via Mores https://www.mores.nl/steun-nodig 

 

Wat kan je verwachten? 

Deze vertrouwenspersonen zijn aanspreekpunt als ongewenst gedrag niet in overleg met betrokkenen kan worden opgelost. 

De vertrouwenspersoon: 

  • is volledig onafhankelijk in zijn/haar/hun ondersteuning en begeleiding;
  • heeft geheimhoudingsplicht, die uitsluitend met toestemming van de melder kan worden opgeheven;
  • neemt geen anonieme, schriftelijke klachten in behandeling;
  • neemt geen klachten via derden in behandeling;
  • de vertrouwenspersoon bemiddelt niet. 

De belangrijkste taken van de vertrouwenspersoon zijn: 

  • de melder opvangen;
  • de situatie met de melder analyseren;
  • adviseren van de melder over de te ondernemen stappen;
  • de melder die het ongewenst gedrag ervaart, begeleiden en ondersteunen bij
  • de procedure van bemiddeling en/of de klachtenprocedure.