Korzo
Korzo

Maker

Rutkay Özpinar

De Turks-Nederlandse Rutkay Özpinar dacht lange tijd dat hij de jongen was die niets kon. Nu weet hij dat hij een creatieveling is met een wiskundeknobbel die uitzonderlijk veel talen spreekt. Dit stelt hem in staat om verschillende werelden met elkaar in verbinding te stellen en zelfs te laten versmelten.

Na een tumultueuze opleidingsreis langs verschillende instituten en dansacademies, – Boys Action ArteZ (Arnhem), Codarts (Rotterdam) - waar hij zich zowel in klassieke, moderne als Urban technieken trainde, trad hij aan bij de eerste lichting van De Dutch Junior Dance Division in Den Haag. Hier kreeg hij de kans om zijn eerste kleine creaties te maken en trok vervolgens, op drieëntwintigjarige leeftijd, de stoute schoenen aan en klopte op de deur van Korzo.

Het dansen en creëren zaten hem van meet af aan in het bloed. Als klein jongetje verzorgde hij in het weekend dansoptredens voor zijn broertjes en op vakantie deed de autoradio dienst als muziekinstallatie. Als choreograaf wil hij het menselijke op alle mogelijke manieren benadrukken. Dat strekt van zijn thematiek, de omgang met zijn dansers tot de wijze van performen. Özpinar’s levendige persoonlijkheid sijpelt door in de vaak minder mooie menselijke thema’s als eenzaamheid en verlies die hij in zijn werk aanspreekt. Ook zijn bewegingstaal is een uiting van dat menselijke, waarin we zijn twee werelden verenigd zien. Moeiteloos verbindt hij de kwaliteiten van urban en academische dans met invloeden van Turkse volksdans.

Na een aantal korte creaties, waaronder het prijswinnende Grip (BNG Bankprijs 2016 en een nominatie voor de eerste editie Haagse Piket Kunstprijzen), over de innerlijke strijd met jezelf en de verwachtingen van de buitenwereld, deed hij in 2019 op uitnodiging van Korzo een artistiek onderzoek naar zijn eigen roots. Hij onderzocht de sensueel en krachtige Oryantal (buikdans), het zware en repetitieve Halay en het verhalende en harmonische Zeybek.

Dat onderzoek werkte bevrijdend. Rutkay kwam erachter dat hij zich teveel richtte op het tegemoet komen aan algemene verwachtingen, waardoor er een continue innerlijke strijd in hem woedde. In zijn werk uitte zich dat in een esthetische en vormelijke taal. Middels het onderzoek leerde hij ook zijn andere wereld kennen en in te zetten. Alsof de twee kanten van een weegschaal ineens in balans kwamen. De invloeden van Turkse volksdans voeden zijn bewegingstaal met een sterke innerlijke verbinding. Die combineert hij organisch met zijn academische dansachtergrond. Ballet is voor hem niet een taal waarvan hij zich steeds bewust is dat hij die leerde spreken, maar ballet is een taal die hij spreekt. Net als Turks en Turkse volksdans. Dat geeft hem de vrijheid om de kwaliteiten van de technieken in te zetten om nieuwe beweging te creëren.

Bij Korzo creëerde hij al werk voor Here we live and now (2014), Voorjaarsontwaken (2015), 4x4 The Fellowship of Dance (2017) en de korte voorstellingen Grip (2016) en Gönülden Gelen - Wat uit de ziel komt (2019) en de avondvullende voorstelling The Unfamiliar (2018).

Producties

Cookies

Korzo gebruikt verschillende soorten cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Wil je dit liever niet, klik dan op minimale cookies. Lees ons Privacy statement en cookiebeleid.

Cookies accepteren Minimale cookies