Programma
Speeldata
Ma 29 mei | 14.30 - 15.45
Locatie
Anna van Buerenplein
Artiest
Katja Heitmann
Ticketprijzen
€ 0 - € 18
De voorstellingen om 19:30 op 28 en 29 mei zijn geannuleerd. Heeft u kaartjes? Dan wordt u door onze kassa gebeld of gemaild.
Katja Heitmann is al enkele jaren bezig met de ontwikkeling van een bewegingsarchief. Ze verzamelde met haar dansers al bewegingen van meer dan duizend mensen uit alle geledingen van de samenleving. Op basis van de persoonlijk gedoneerde bewegingen maakt Heitmann steeds weer andere kunstwerken. Na Motus Mori: MUSEUM in Den Haag in 2021 is ze nu terug tijdens CaDance.
In de ‘bewegingsopera’ Motus Mori: RELIQUIEM ervaar je andermans beweegredenen op de meest directe en indringende manier mogelijk: via jouw lichaam. In een intiem ritueel verplaats je jezelf in de vele donateurs van het archief en neem je hun persoonlijke ‘bewegingsrelikwieën’ op in je eigen bewegingsrepertoire. Katja noemt dit ‘kinetische empathie’. Welke beweging zou jij willen erven?
It’s a brilliant archive! And Reliquiem is a very soulful way of sharing it. Thank you!
—Tina
It made me realise how ephemeral our movements are and how much we carry within our bodies, not only memories, but the movements of others as well.
—Ana
An incredible work, very touching. I got so emotional, it made me think about the movement of the people I love. Thank you.
—Audrey
Thank you so much. Incredibly emotional. It was a very humbling experience to pass through so many generous bodies. I felt a deep empathy I’ve never experienced before.
—Hannah
This was a wonderfully moving, funny and sad, thought-provoking experience. It was good to go on a journey with some strangers and look at people anew and how they travel through the world. Thank you.
—Colleen
I never thought that I would experience what I experienced. I connected with so many people that I will never know. It brought me back to memories of my grandparents. I cried a lot. It’s perfect! Thank you.
—Manuel
RELIQUIEM is een auditieve en lichamelijke ervaring in het Nederlands of Engels. Het publiek belichaamt dagelijkse bewegingen van andere mensen zoals lopen, zitten, handgebaren. De ervaring is bedoeld om toegankelijk te zijn voor de meeste fysieke gesteldheden en is individueel aanpasbaar binnen iemands fysieke conditie.
1. Is de voorstelling geschikt voor mensen met een auditieve beperking?
Nee
2. Is het geschikt voor mensen met een visuele handicap?
Jazeker, alleen met een bril.
3. Het festival is op de hoogte van de toegankelijkheid voor rolstoelen van zijn voorstellingen.
Voorstellingen moeten toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers.
4. Maakt u gebruik van een stroboscoop of andere flitsen, hard geluid (hoog dB(A), gebruik van sterke rook of andere dingen die de wereld kunnen verstoren?
Nee
Katja Heitmann (Duitsland, 1987) opereert op de grens van dans, beeldende kunst, performance en installatie. Ze onderzoekt in haar beeldend-choreografisch werk wat de mens beweegt anno nu. Het choreografisch werk van Katja bestaat uit nadrukkelijke esthetiek, in scherp contrast met de menselijke feilbaarheid. Haar minimalistische beeldtaal confronteert de toeschouwer met een woeste zee aan inzichten.
Heitmann is gefascineerd door de voortdurende pogingen van de mens om aan haar eigen onsterfelijkheid te ontsnappen. Deze paradox is de muze van het bewegingsarchief Motus Mori. Zoals beweging gaat én vergaat, is de mens tegelijkertijd epi-centrale meester van het eigen leven én slechts een schilfertje in de eeuwigheid.
Met RELIQUIEM zet Katja de volgende stap binnen haar archiefonderzoek; het creëren van collectief gedeeld bewegingserfgoed om het veilig te stellen voor de toekomst. Het archief wordt overgedragen aan ‘iedereen’. Immers: ieder mens wil toch blijven voortbewegen, tot in de eeuwigheid?
Het waren stuk voor stuk bijzondere ontmoetingen waarbij Katja Heitmanns dansers eerder op integere en intieme wijze nauwgezet de bewegingen verzamelden van ‘bewegingsdonateurs’. Ze deden dit door hen enkele uren te volgen, bevragen en kopiëren. Velen waren geraakt om zichzelf of geliefden vervolgens te herkennen in het lichaam van de dansers. Het unieke project werd zelfs al opgemerkt door The New York Times dat in het najaar van 2021 een uitgebreid artikel over Motus Mori publiceerde.
Hoe kunnen we beweging verzamelen en bewaren?
Wie de archieven van de mensheid bestudeert, ziet een eenzijdig beeld van de mens; een beeld dat is gericht op meetbaarheid. We reduceren de mens tot vergelijkbare data, tot categoriseerbare verschillen. Maar willen we zo herinnerd worden?
Choreografe Katja Heitmann (DE 1987) wil een andere geschiedenis schrijven. Ze wil een archief creëren waarin de meest essentiële, paradoxale en ongrijpbare kern van de mens wordt bewaard: ‘gaan en ver-gaan’; een archief voor beweging.
Zo’n bewaarplaats vraagt om een actief instituut, dat letterlijk dóór en vóór mensen beweegt. De komende jaren creëert Katja Heitmann een nomadisch instituut het verzamelen, bewaren en tentoonstellen van de ‘uitstervende beweging’.
Motus Mori is een plek waar dit proces constant doorontwikkeld. Het instituut beweegt – letterlijk – van plek naar plek en manifesteert zich in musea, theaters en stadspleinen als tentoonstelling, performance en stadsritueel.
Concept, regie, libretto | Katja Heitmann |
Concept, muziek, dramaturgie | Sander van der Schaaf |
Producent | Stichting This is not a show |
Interviews, montage | Wies Berkhout, Moene Roovers, Ornella Prieto, Eleni Ploumi, Karolien Wauters |
Artistiek advies | Liesbeth Groot Nibbelink, Jan Ruts, Marijn Meijles |
Fotografie | Hanneke Wetzer |
Internationale ontwikkeling | Fanny Martin | Art of festivals |
Met steun van | Fonds Podiumkunsten, Gemeente Tilburg, Provincie Noord Brabant |
Co-productie partners | SPRING Performing Arts Festival, Korzo, DecemberDance, tanzhaus nrw |
"The archive is our body."
— The New York Times
"Kinetische empathie op haar best"
— De Standaard
"Hoogst origineel"
— De Volkskrant
"De schoonheid en kwetsbaarheid van dans in één doordacht concept"
— NRC
"Directer, effectiever en aangrijpender dan welke video, foto of tekst ooit kan zijn."
— Museumtijdschrift