Pers

< Terug naar overzicht
CaDance sluit af met kracht van verbinding

CaDance sluit af met kracht van verbinding

Maandagavond is het CaDance festival in Den Haag krachtig afgesloten met de voorstellingen House of Strength van Roshanak Morrowatian in Korzo en Katja Heitmanns Motus Mori: Reliquiem op het Anna van Buerenplein voor het Nationaal Archief. In House of Strength pleiten de dansers van Morrowatian voor verbinding aan de hand van het naar deze tijd brengen van een eeuwenoude Perzische traditie. Heitmann bracht het publiek letterlijk in beweging met instructies uit het eerder door haar aangelegde bewegingsarchief van mensen uit Nederlandse, Duitse en Belgische steden. Beide slotvoorstellingen weerspiegelden zo perfect het festivalthema van deze editie: Where Worlds Collide and Connect.  

Stad in beweging 
De eenentwintigste editie van het biënnale festival stond voor het eerst in lange tijd in het voorjaar geprogrammeerd, nadat de laatste live editie begin 2019 plaatsvond. Er waren twintig verschillende producties en zeven premières te zien. Met een uitgebreid programma vol voorstellingen, een talkshow, aftertalks, een installatie en workshops bracht CaDance Den Haag in beweging. Dat gebeurde in Korzo en op vele (buiten)locaties waaronder het Zuiderstrand, ateliercomplex Maakhaven, de Lutherse Kerk, het Lange Voorhout, de oudste stadsmanege van Nederland en de voormalige Amerikaanse ambassade. Vaste festivallocatie HNT/Theater aan ‘t Spui deed dit jaar niet mee wegens een verbouwing, wat resulteerde in een lager bezoekersaantal dan in recente jaren. In totaal bezochten van 18 t/m 29 mei 2372 mensen CaDance. Ze kwamen uit het hele land en België naar Den Haag. Het grootste deel (61%) van de bezoekers kwam deze editie uit de eigen regio. Daarmee gaat de wens van Korzo in vervulling om haar rol in de eigen stad verder te versterken.  
Springplank voor talentvolle makers 
CaDance blijft een springplank voor talentvolle makers, ook binnen Europa. Door Korzo geïnitieerde producties en coproducties die in première gingen tijdens CaDance waren Songs and Silences van Amos Ben-Tal/OFFprojects, House of Strength van Roshanak Morrowatian, Mi Alma van Junadry Leocaria en Richard Kofi, Mind over Matter van Constantin Trommlitz, Common Enemy van Heavy Hitters/Lea Ved, SapienS van Sarada Sarita, Mind over Matter van Constantin Trommlitz en de nieuwe stadsroute vol jonge makers ReRoute. In samenwerking met SPRING festival was het nieuwe Motus Mori: Reliquiem project van Katja Heitmann ook in Den Haag te zien. 

 

Choreografe Faizah Grootens kreeg de Leo Spreksel Award uitgereikt waarmee de voormalig artistiek leider van Korzo de spotlight zet op jonge choreografen die hij als veelbelovend ziet voor de toekomst. Tijdens CaDance was ook de remake van Grootens voorstelling Corpus Criolla te zien voor een uitverkochte zaal.  

Het internationale bezoekersprogramma waar vijftien Nederlandse en vijftien internationale programmeurs elkaar ontmoetten en pitches en het werk van 7 Korzo-makers kregen te zien droeg ook bij aan die springplankfunctie. Inmiddels zijn hier meerdere residenties en boekingen uit voortgekomen.  
Premières met urgente thema’s en betekenisvolle ontmoetingen 
Talentvolle en gevestigde makers van uiteenlopende culturele achtergronden, afkomstig uit de dans, het circus en fysiek theater brachten tijdens CaDance voorstellingen vol actuele en urgente thema’s.  

Het publiek kon kiezen uit een opvallend divers en maatschappelijk betrokken programma waarmee het programmateam uitnodigde om binnen te stappen in de (soms onbekende of onbegrepen) wereld van een ander. Voorstellingen gingen onder andere over identiteitsvorming, de invloed van het slavernijverleden, gender, het klimaat en hoe het individu zich tot de massa en maatschappij verhoudt. Van intieme persoonlijke ervaringen en bevlogenheid (Mi Alma van Richard Kofi en Junadry Leocaria en Daniel Mariblanca’s 71BODIES1DANCE) tot poëtische abstractie in een ontmoeting van kunstenaar en wetenschap (Deepspace van James Batchelor). Van een uitgekiende drie uur durende performance dicht op de huid van de performers (Songs and Silences van Amos Ben-Tal/OFFprojects) tot een organische ontmoeting van clubculture en natuur op het Zuiderstrand (Sarada Sarita’s SapienS).  

Het programma leverde zo bijzondere ontmoetingen op, verrassende nagesprekken en af en toe schuurde het, wat óók mag, precies zoals Korzo het graag ziet. De tweeëntwintigste editie van CaDance staat gepland in mei 2025.  

 (Foto: Alina Fejzo)

‘…EEN PRACHTIG EERBETOON AAN ZELFHELING ÉN WEDEROPSTANDING, MAAR DRUKT JE TEGELIJK OP DE HARDE FEITEN VAN HET SLAVERNIJ- EN KOLONIAAL VERLEDEN.’ -Gina Miroula, Theaterkrant, over Mi Alma van Richard Kofi en Junadry Leocaria 
‘FAIZAH IS EEN CHOREOGRAAF PUR SANG. VANAF JONGE LEEFTIJD IS ZE AL BEZIG MET HET MAKEN VAN DANS EN UIT HAAR LOOPBAAN BLIJKT EEN ENORME PASSIE EN LIEFDE VOOR DE KUNSTVORM. DANS IS VOOR HAAR VOLGENS MIJ DE LENS WAARDOOR ZIJ DE WERELD BEZIET. FAIZAH CHOREOGRAFEERT MET HET LICHAAM ALS GROTE INSPIRATIEBRON EN GAAT DAARBIJ TE WERK ALS EEN BEELDHOUWER. DOOR TE ELIMINEREN EN WEG TE LATEN BLIJFT EEN ZUIVERE LIJN OVER. DIE SCULPTURALE HELDERHEID WORDT ECHTER NOOIT VOORSPELBAAR, OMDAT HAAR INTUÏTIE EN HAAR CARIBISCHE ROOTS DE BRON VORMEN VOOR DE KENMERKENDE  FLOW IN HAAR WERK. DAARMEE HEEFT HAAR WERK EEN EIGEN SIGNATUUR DIE EEN BELOFTE IS VOOR DE TOEKOMST.’ over Faizah Grootens, uit het juryrapport van de Leo Spreksel Award 
HET IS ECHT WEL MOOI OM TE ZIEN HOE DE JAGER EN KNAUF HUN COMPLEXE SPELLETJE TWISTER-VOOR-GEVORDERDEN OPBOUWEN: VAN HEEL LANGZAAM EN BIJNA ABSTRACT TOT HEEL SNEL EN ONNAVOLGBAAR. - Fritz de Jong, Het Parool, over Through van Justin de Jager
 SAPIENS IS AN OVERT CELEBRATION OF FEMININITY AND LIFE ITSELF.  - Arts Talk Magazine about SapienS by Sarada Sarita

Cookies

Korzo gebruikt verschillende soorten cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Wil je dit liever niet, klik dan op minimale cookies. Lees ons Privacy statement en cookiebeleid.

Cookies accepteren Minimale cookies