CaDance Festival
CaDance Festival

Het theater uit, de stad in!

Tijdens CaDance is werk van twee dansmakers te zien die zich op unieke wijze met de stad verbinden. Katja Heitmann komt met haar dansers ‘de beweging van Den Haag’ registreren en exposeren. Marina Mascarell stuurt in Bird Dog haar dansers tegelijkertijd in Den Haag, Tokyo, New York en Lissabon live de straat op.

 

‘Ik wilde niet iets alleen maar via vooraf opgenomen video in vier studio’s of theaters doen. Ik kreeg carte-blanche dus ik dacht:
Let’s be out there!

- Marina Mascarell

© de Schaapjesfabriek

‘Elke danser heeft op dit moment de bewegingen van zo’n honderd personen in zich opgeslagen en kan deze zo oproepen.’

-Katja Heitmann

© Hanneke Wetzer

Inzichten
Marina is begin december 2020 net klaar met haar tweede researchfase. Vijf dagen vergezelde ze elke individuele danser via Zoom, op pad in hun stad. Als een soort honden verkenden ze de sensorische mogelijkheden van elke ruimte. ‘Wat ik me echt weer realiseer is hoe we bepaald worden door onze cultuur. In Tokyo gaat Yasutake heel anders om met de openbare ruimte, omdat je daar niet mag opvallen. Met Shamel in New York was de ervaring veel en veel rauwer.’

De dansers van Katja namen al honderden bewegingsinterviews af in verschillende steden, om de bewegingen te archiveren en exposeren als immaterieel erfgoed. Ook ontdekte Katja een methode om verzamelde bewegingen te indexeren en overeenkomsten of verschillen te vinden. De ronde beweging van de rug van de 93-jarige Annemarie lijkt bijvoorbeeld heel erg op die van de 3-jarige Orpheus.  

Anders naar de stad kijken
Ook de dansers van Marina ervaren de stad op een nieuwe manier. ‘Ze bewegen zich nu op een andere manier door hun thuisstad. Normaliter zijn we heel doelgericht, en lopen we als het even kan in een rechte lijn van onze ene bestemming naar de andere. Nu bekijken we de stad met heel andere ogen. Veel gedetailleerder.’

Levensduur
Marina ziet voor zich dat Bird Dog zich uit kan strekken over meerdere jaren en vormen. Misschien wel in een urenlange versie in musea te zien is. ‘Bij deze productie is een uur echt in een vingerknip voorbij.’ Wat ze het meest hoopt is dat mensen er plezier aan zullen beleven en dat het mensen ‘aan het denken zet over hun lichaam en hun relatie met de ruimte om hen heen’.

Hoe lang Katja doorgaat met Motus Mori kan ze nog niet precies zeggen: ‘Het project Motus Mori is geen voorstelling, maar wil een instituut zijn. Dat kan zich op heel verschillende manieren manifesteren. In Den Haag is dat dit jaar een bewegingsmuseum.’ Katja’s droom is dat zo’n ‘instituut voor bewegingserfgoed’ onderdeel van de stad wordt, net als bijvoorbeeld het stadsmuseum of de bibliotheek.

 

Lees het volledige interview met Marina

Lees het volledige interview met Katja

Ook interessant

Online voorstelling

15.00 - 16.15

Livestream Bird Dog

15.00 - 16.15

Bekijk ook

CaDance online: Veelbewogen, goed bezocht en met hoop voor de toekomst

Wat begon met een uitnodiging aan het publiek om de 20e editie van CaDance in 2021 zowel on- als offline mee te vieren, pakte vanwege aangescherpte Coronamaatregelen uit in een volledig online versie...

Verder lezen

Justin de Jager ontvangt Leo Spreksel Award

Op zaterdag 6 februari is tijdens CaDance in Den Haag de Leo Spreksel Award uitgereikt aan Justin de Jager. Met de aanmoedigingsprijs ontvangt de jonge dansmaker een vrij te besteden bedrag waarmee...

Verder lezen

Cookies

Korzo gebruikt verschillende soorten cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Wil je dit liever niet, klik dan op minimale cookies. Lees ons Privacy statement en cookiebeleid.

Cookies accepteren Minimale cookies