CaDance Festival
CaDance Festival

Maker

Astrid Boons

‘Mijn relatie met beweging is een heel traditionele.’

- Astrid Boons

Astrid Boons start als kind haar balletopleiding in België en werkt sindsdien constant aan haar techniek. Voor ze actief wordt als choreograaf danst ze onder andere bij Tanztheater Wuppertal Pina Bausch, Nederlands Danstheater 1, GöteborgOperans Danskompani en Dansgroep Krisztina de Châtel. ‘In die jaren heb ik heel veel invloeden gehad van heel erg veel choreografen.’ Een fantastische tijd: ‘Ik bleef maar bijdragen aan het vocabulair van mijn lichaam, een enorme gereedschapskist aan kennis en ervaring…Die gebruik je niet op je 21e, dat komt pas later.’

Wanneer ze op haar 27e in korte tijd voor vier gezelschappen danst en met veel choreografen heeft gewerkt valt voor haar het kwartje terwijl ze aan het werk is in de studio. ‘Ik zei tegen mijn collega’s: “I just want to stand and féél, I want to stand and feel what’s already there!” Op dat moment lacht men erom, maar de kern is voor Astrid wel geraakt. Ze wil op zoek naar echtheid in wat ze zelf gaat maken, op zoek naar de authentieke, pure beweging van het individu, van dat ene lichaam en die ene geest. Haar eerste werken komen helemaal voort uit deze gedachte. ‘Ik ben van binnenuit beginnen te werken, vanuit een gevoel, niet vanuit pasjes. Ik ga op zoek naar wat het lichaam drijft en wat de mens drijft om te bewegen.’ Daarbij gaat ze intuïtief, instinctief te werk. ‘In de studio werk ik met de dansers vanuit improvisatie-opdrachten die lang duren. Het zijn lange transformaties. Soms vinden we na een uur iets waar we op door willen gaan.’ Ze gaat op zoek naar wat de authentieke beweging is van de persoon die ze voor zich heeft. ‘Dat is vaak heel moeilijk omdat je als persoon bloot wordt gelegd. Je bent naakt en er is niets om je aan vast te houden…Ik ben voor mezelf in die zin ook wel een beetje een sadist, ik weet hoe zwaar het is om zo ver te gaan, om daar te komen. Je moet jezelf zo tegen willen komen en weten dat er licht aan het einde van de tunnel is. Je begint en aan het einde voel je je anders.’

In de voorstelling ontvouwt die lange transformatie uit de studio zich uiteindelijk soms in 1 minuut. ‘Om het dan ‘echt’ te houden probeer ik mijn dansers al mee te geven hoe we eerder aan de improvisatie begonnen zijn, als een soort landmark, door daar weer naar terug te gaan en dat te volgen. Om die staat van zijn weer op te pikken.’

Waarom is die benadering van beweging zo belangrijk voor Astrid? ‘Omdat ik vind dat beweging niet gelimiteerd moet zijn tot techniek. Het moet uit je gut komen. Beweging kan alles zijn. Ik heb altijd gedacht, ook toen ik op spitzen stond op de balletschool: ‘Dit voelt niet als bewegen voor mij.’ Pas toen ik de techniek van Graham leerde kennen voelde ik ‘dít is anders’! (maakt gebaar naar buik)

‘Beweging is uiteindelijk vrijheid voor mij…Ik beleef er zelf zoveel geluk, pure joy aan als ik de vrijheid kan vinden in die beweging, de techniek achter me kan laten. Dat geef ik óók altijd mee aan mijn dansers en wanneer ik les geef.’

© de Schaapjesfabriek

Overzicht

Livestream

20.00

Livestream Feminale Première

20.00

Studio Talk

16.15

Female Perspectives Geannuleerd

16.15

Cookies

Korzo gebruikt verschillende soorten cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Wil je dit liever niet, klik dan op minimale cookies. Lees ons Privacy statement en cookiebeleid.

Cookies accepteren Minimale cookies